Dagblad De Telegraaf zet nieuws in scŤne

CypherD10 had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Het bericht 'Escortservice vanuit gevangenis', dat op 27 september in het dagblad De Telegraaf verscheen, is door de betreffende gedetineerde en het dagblad in scŤne gezet. Dat blijkt uit antwoorden van de minister van Justitie Donner op kamervragen van het Kamerlid Jager (CDA).

Uit het artikel zou blijken dat een gedetineerde op grote schaal vanuit zijn cel escortvrouwen aan medegedetineerden verhuurt. Volgens Donner klopt die informatie niet en is De Telegraaf ruim voor de publicatie van het artikel op de hoogte gesteld.

"Uit intern onderzoek is gebleken dat het bericht in de Telegraaf van 27 september 2003 op onjuiste gegevens is gebaseerd. De wijze waarop de desbetreffende gedetineerde vanuit de gevangenis zijn bedrijf zou leiden, is door hem in scŤne gezet. Zo heeft betrokkene geen pc op zijn cel, maar mag hij soms gebruik maken van een pc in de inrichting die geen internetverbinding heeft en is de gepubliceerde foto van betrokkene achter een pc, gemaakt in het kader van een kerstgroet voor zijn familie. Van deze informatie is het dagblad de Telegraaf door mijn departement, ruim voor het ter perse gaan van de editie, op de hoogte gesteld."