Start campagne tegen bumperkleven

2 seconden Minister Karla Peijs (CDA) van Verkeer en Waterstaat heeft vandaag samen met vertegenwoordigers van het 'Verbond van Verzekeraars' en het 'Korps Landelijke Politiediensten' de campagne 'Houd 2 seconden afstand' gestart. De campagne richt zich op bumperklevers, die bij de helft van alle weggebruikers bovenaan de lijst ergernissen in het verkeer staan.

Tijdens de campagne, die tot eind november duurt, zal gebruik worden gemaakt van tv-spots, radio-spots en reclameborden langs de weg. De politie zal in die maanden extra letten op bumperklevers. Ook is er een website gelanceerd.

Veel files en ongevallen ontstaan, doordat bestuurders te weinig afstand van elkaar houden. Ongeveer veertig procent van alle ongevallen op de snelwegen zijn het gevolg van kop-staartbotsingen. Hiervan had maar liefst negentig procent voorkomen kunnen worden door voldoende afstand te houden.

Peijs zou ook graag zien dat bumperklevers via hun verzekeringspolis worden aangepakt door de premies voor bumperklevers te verhogen. Het 'Verbond van Verzekeraars' is het hier echter niet mee eens.

Zie ook www.Nieuws.nl