Radio weer populair op de advertentiemarkt

Mark Hessels had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Het aantal adverteerders op radio en tv is flink gegroeid in 2002. Het budget voor de reclames steeg 15 procent naar 3,7 miljard euro. De dagbladen profiteerden daar niet van. Dat blijkt uit cijfers van het adverteerdersblad Adformatie. De 500 grootste adverteerders gaven vorig jaar gemiddeld 6 miljoen euro uit aan reclame. De kleintjes komen niet verder dan 390.000 euro.

53 Procent van de reclamebestedingen is op televisie te zien. Radio maakte ook een grote klapper. 20 procent meer van de uitgaven ging naar de radio. In 2001 liep de radio nog een gevoelige deuk op. Minder florissant verlopen de zaken voor de kranten. Tegenover de anderhalf miljoen euro die richting tv-reclame gleed, wisten de dagbladen 436.000 euro aan advertentie-inkomsten bij elkaar te schrapen. Dat is gelijk aan het bedrag in 2001. Opvallend is dat de grote adverteerders de krant nog wel waarderen: zij gaven 7 procent meer uit aan advertenties in dit medium.