Bromfietscertificaat is geen succes

Het theoriebewijs voor de brommer en scooter, beter bekend als het bromfietscertificaat, is een mislukking geworden. Het verplichte theorie-examen werd in 1996 in het leven geroepen om het aantal ongelukken te verminderen, maar het aantal mensen dat bij een bromfietsongeluk omkomt of gewond raakt is niet gedaald.

Voor Verkeersorganisatie 3VO is dit nu een reden om te pleiten voor een praktijkexamen. Het bromfietscertificaat is sinds 1 juni 1996 verplicht voor iedereen die zestien jaar of ouder is en op brommer of scooter wilt rijden. Het theorie-examen bestaat uit vijftig vragen, waarvan de geëxamineerde er vijf fout mag hebben. De Bovag schat dat er in Nederland 550.000 bromfietsen zijn.

Ongeveer 126.000 mensen deden vorig jaar examen voor 28,70 euro. Van hen is 46,6 procent geslaagd. Uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat het aantal verongelukte brommer- en snorfietsrijders de laatste tien jaar gelijk is gebleven; het zijn er nog steeds zo'n honderd per jaar. Ook het aantal brommerbestuurders dat jaarlijks in het ziekenhuis terecht komt, ligt al jaren rond de drieduizend. Sinds de komst van het certificaat zijn hier geen veranderingen in opgetreden.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat geeft toe dat het certificaat 'weinig effect' heeft. "En controle is erg moeilijk", zegt een woordvoerder. Ook het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) is teleurgesteld dat verwachte resultaten niet worden gerealiseerd. "We hadden de hoop het aantal slachtoffers omlaag te brengen", zegt Wim ter Buren van het CBR.

Verkeersorganisatie 3VO vindt dat het anders moet. "Alleen de theorie wordt getoetst. Dat is onvoldoende. Je pakt een boekje en je kunt slagen. Het zou mooi zijn als er ook een praktijkexamen komt."

Een theoriecursus aan een rijschool is de beste manier om een brommercertificaat te halen en vervolgens het aantal ongelukken op de weg te reduceren, vindt Ter Buren van het CBR. "De slagingskans bij een rijschool ligt twintig procent hoger. Toch gaat slechts eenderde van de kandidaten voor het examen naar een rijschool toe."

Een enkele rijschool geeft tegenwoordig ook praktijklessen. Ter Buren: "Het belangrijkste probleem is de mentaliteit. Veel jongens doen stoer met hun brommer. Bij een rijschool worden ze op de gevaren van hun gedrag gewezen."