Supermarkt krijgt anti-pornokeurmerk

Het eerste keurmerk 'Stop de Porno', een initiatief van jongeren in de ChristenUnie, is vandaag in ontvangst genomen door de eigenaar van een supermarkt in Emmeloord. C1000-filiaal Sijbolt Greidanus kreeg dit keurmerk omdat eigenaar Greidanus weigert om Playboy, Penthouse, Aktueel en andere blootbladen in zijn winkel te verkopen. Hij twijfelt nog over de Panorama.

"Uit principiële overtuiging verkoop ik al drie jaar geen blootbladen meer. Ik vind het namelijk ongehoord en aanstootgevend dat al dat bloot gewoon overal te bekijken is. Als mensen daar behoefte aan hebben, moeten ze dat thuis maar doen. Ik heb bovendien in mijn winkel ook te maken met kleine kinderen, die ik daartegen wil beschermen," aldus Greidanus.

Door dit soort acties probeert de winkeleigenaar de "verloedering van de maatschappij" tegen te gaan. Boven zijn winkel heeft hij al jaren een gebedsruimte voor klanten. Greidanus is blij met het 'Stop de Porno'-keurmerk. Hij is van mening dat het voor een "omschakeling in de denkwijze van mensen" kan zorgen.

De ChristenUnie-jongeren die het keurmerk in het leven riepen, zijn van plan om het de komende tijd aan meer organisaties en instanties te overhandigen. Bovendien verzamelen ze handtekeningen van mensen die, net als zij, vinden dat porno uit het straatbeeld en van websites moet verdwijnen. De petitie, die rond Prinsjesdag aan premier Balkenende overhandigd zal worden, is inmiddels al door ongeveer 8500 mensen getekend.