Downloaden schaadt verkoop cd's

BOMMENTAPIJT had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Edison Media Research voerde voor het Amerikaanse vakblad Radio & Records een onderzoek uit naar het downloaden van muziek via internet en het branden van cd's. Hun conclusie: downloaden is duidelijk van invloed op de verkoop van cd's. Daarmee maken ze korte metten met de bewering dat mensen die veel downloaden nog steeds regelmatig legale cd's kopen. "Sommige mensen zeggen inderdaad dat ze muziek hebben leren kennen en de cd's zijn gaan kopen na het downloaden, maar deze 'winst' wordt tenietgedaan door de daling in de cd verkoop door het downloaden en branden van illegale kopieŰn", aldus Jane Charneski van Edison Media.

De verklaring hiervoor, volgens de onderzoekers, is dat de mensen die nu veel downloaden, juist de mensen zijn die vroeger veel cd's kochten. Zestien procent van de ondervraagden, 12- tot 44-jarige Amerikanen, behoort tot deze groep. Zij kochten afgelopen jaar gemiddeld 11,3 cd's, dik 60 procent lager dan het jaar ervoor.

Van de 12- tot 17-jarigen kopieert 61 procent de cd van iemand anders, de vraag blijft of deze groep sowieso wel veel geld heeft om cd's te kopen.

De resultaten van het onderzoek door Edison Media liggen in dezelfde lijn als de conclusies van de IFPI. Deze organisatie, welke de muziekindustrie wereldwijd vertegenwoordigt, rapporteerde in april dat er vorig jaar zes procent minder muziek cd's werden verkocht. De IFPI legde de oorzaak hiervan bij internet en cd-branders.

Nederland

De Nederlandse tak van de IFPI, de NVPI, rapporteerde onlangs over de cijfers in Nederland. De verkoop van cd singles daalde afgelopen jaar met 28 procent in stuks, de verkoop van compilatie cd's met 31 procent en de totale verkoop van albums dertien en een half procent.