De 'baas' van Idols is het gezanik zat

Leo van der Goot, als directeur radio en televisie bij de Holland Media Groep (HMG) verantwoordelijk voor Idols, is het gemekker op zijn succesvolle RTL4-programma meer dan beu.

Is doorgestoken kaart? Zijn de smsjes te duur? Van der Goot: "Wat kan mij het nou schelen wie er wint? Ik begrijp niet dat men niet begrijpt dat wij er geen belang bij hebben. Ik hoop dat er iemand wint die veel talent heeft." Van Der Goot zegt dat hij zelf ook half stond te janken toen Dewi eruit moest afgelopen weekend. "Ik zie het ook aan de jury. Die is ook emotioneel. Dacht je dat we dat organiseren?"

De roddels dat RTL4 vooraf al heeft bepaald wie eruit vliegt maken van der Goot zelfs boos: "Ik word echt kwaad. Altijd dat gezeik in Nederland. Ik vind het dom, kortzichtig, Hollands. Die Nederlandse azijnpissers met hun gedrein."

Het versturen van smsjes zou te duur zijn en Idols is onduidelijk over de kosten, is ook een veelgehoorde klacht: "We gaan wel even kijken hoe dat gaat bij andere televisieprogramma's als Goedemorgen Nederland en het Songfestival. Willen we ook even weten of dat wel precies goed gaat. Ik word wel een beetje moe van het 'heiliger dan de paus' zijn. Terwijl er in Goedemorgen Nederland wordt gemekkerd over wat wij doen, loopt daar onder in beeld dat we kunnen sms-en. Dan wil ik ook even weten of dat klopt."

Volgens van der Goot is een sms-je naar Idols niet te duur: "Het kost 1,60 euro. Daar krijgen mensen een erg leuk programma voor."

Van der Goot is wel blij met de hoge kijkcijfers. Die liggen in de doelgroep 20 tot 49 jaar zelfs 30- tot 35% hoger dan hij verwacht had. Hiermee is Idols naar het succes gemeten zelfs groter dan Big Brother. Bovendien verwacht de HMG-directeur dat Idols langer mee kan gaan dan Big Brother.