Variabele prijzen openbaar vervoer

Dit bericht werd door Mappy geheel herschreven in de newssubmit gedumpt:

Had de NS al jaren variabele prijzen in de vorm van bijvoorbeeld een dalurenkaart of avondretour, voorzitter Testa van Koninklijk Nederlands Vervoer wil nu een stap verder gaan in de bus, tram en metro. Prijzen moeten per vervoerssoort en per tijdstip variëren om beter de kosten te dekken.

In het interview met het Algemeen Dagblad geeft Testa als voorbeeld dat een metro die elke 5 minuten rijdt meer kost dan een bus die maar eens in het uur rijdt. Dat zou, volgens Testa, een hoger tarief voor een metrokaartje rechtvaardigen.

De gemeenten en provincies, die verantwoordelijk zijn voor het openbaar vervoer binnen hun bestuursgebied, zijn voor variabele prijzen, maar tegen een hoger spitstarief. Een snellere verbinding zal wellicht duurder worden, of tijdens evenementen wordt een lager tarief gerekend om gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren.

Er is nog even tijd voor discussie op FOK!: de landelijke invoering van de benodigde chipkaartsystemen, ter vervanging van strippenkaarten, staat gepland voor eind 2006.