Marokkaanse scholier geronseld voor Jihad

GTV had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Een school voor middelbaar beroepsonderwijs in Amsterdam mist sinds vorige week de 17-jarige leerling Khalid. Volgens berichten is de jongen geronseld voor de jihad in Tsjetsjenië. Daar wordt hij opgeleid als guerillastrijder in naam van de islam. Khalid is door onbekenden geronseld in een hoofdstedelijke moskee. Sinds enige tijd had Khalid zijn baseballpet verwisseld voor een hoedje en liet hij een vlassig baardje staan. Maar de school had nooit verwacht dat Khalid zou vertrekken om Jihad-strijder te worden.

De politie is direct ingeschakeld maar die kan vooralsnog weinig uitrichten. Khalid's leraar heeft een e-mail naar burgemeester Cohen gestuurd. Wat precies, zo vroeg hij, bedoelde Cohen met zijn recente pleidooi de moskeeën meer te betrekken bij de integratie van jongelui uit islamitische huize? Hoe kan worden voorkomen dat jonge knapen, zoals de Marokkaan Khalid, ontvankelijk blijken voor extremistische geluiden? De docent heeft nog geen antwoord ontvangen.

De docent, zelf van Marokkaanse komaf, weet uit eigen kring dat veel jongelui 's avonds in de moskee 'discussiëren over de politieke islam' en op school zichtbaar radicaliseren. De mentor van Khalid beaamt dat: ''Uit de verhalen krijg je ongeveer het beeld dat die knapen het paradijs wordt beloofd. Hier zijn ze zogenaamd verliezers met uitzicht op de slechtste baantjes of bijstand. In onze geëmancipeerde maatschappij moeten ze ook nog in competitie met meisjes, in hun ogen heel bedenkelijk''.

Antisemitisch en anti-Amerika

De mentor vindt de laatste tijd ook dat er van integratie, geen sprake meer is: ''Integendeel, er wordt steeds meer gepolariseerd. De buitenwacht zou eens moeten weten wat ik in de klas van sommige leerlingen te horen krijg. Zodra ik de dreigende oorlog tegen Irak ter sprake breng, zijn de reacties voorspelbaar. Uitgesproken antisemitisch en anti-Amerika. Die blagen hebben toegang tot media waar wij geen weet van hebben. Ik zou weleens willen weten wat er in de moskeeën wordt besproken.''

De school, zo zegt de mentor, staat machteloos. ''Ik probeer de kinderen iets van onze verworvenheden bij te brengen. Als er dan nog wordt geroepen dat de kapitalistische democratische samenleving een grote teringzooi is, zoals sommigen het uitdrukken, mag dat hier, ook op school. Maar wel graag met argumenten. Bin Laden een prima gozer? Mag ook, maar wel uitleggen waarom je dat vindt. Ik hou ze altijd voor dat ideeën kunnen botsen zonder dat je meteen begint te schieten.''