Microsoft en Vivendi slachtoffer CNN-hoax

Georg_S had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Een Amerikaanse student, van Purdue University in Indiana, publiceerde een verhaal over de overname van de videogames sectie van het Franse multimediabedrijf Vivendi door Microsoft, en veroorzaakte daarmee een enorme opschudding op internet en op de beursen. De genoemde partijen haastten zich om de media te vertellen dat dit een hoax was.

De publicatie werd door de student op een nep-CNN site gezet. Mede door de levensecht ogende reclamebanners en de links naar andere -bestaande- pagina's van de CNN-site kwam dit bij veel journalisten en mediawatchers als zeer geloofwaardig over. Die tuinden er dan ook massaal met open ogen in, waardoor het bericht binnen mum van tijd de hele wereld overging

De universiteit haastte zich te verklaren dat de site onmiddellijk zou worden gesloten en de student op sancties kan rekenen. Of de betrokken organisaties een klacht gaan indienen is vooralsnog onduidelijk, aangezien het nieuwsbericht publicitair helemaal niet zo slecht uitpakte. Toen het bericht van de verkoop de wereld rond ging, stegen de aandelen van zowel Microsoft als Vivendi. Op de Nasdaq klommen de fondsen met respectievelijk 2,3 en 2,8 procent.

Nadat naderhand het bericht als vals werd bestempeld, lieten bepaalde Vivendi-bronnen evengoed weten dat er in het verleden serieus de afweging is gemaakt om de game-afdeling van de hand te doen. Sommige kenners beweerden zelfs dat Microsoft een van de potentiële kopers was, maar die zouden met zo'n verklaring waarschijnlijk hun geschonden imago proberen te redden.