Reclameborden met 'oren' in Sacramento (VS)

In "Minority Report", de laatste film van Steven Spielberg, kunnen futuristische billboards potentiële klanten herkennen en een toepasselijke reclame laten zien. Nu blijkt dat deze toekomstvisie al werkelijkheid wordt in Sacramento (VS).

Waar in de film het netvlies van een persoon wordt gescand, werken deze zogenaamde "smart signs" met sensoren die kunnen aftasten welke radiozender een voorbij rijdende auto aan heeft staan, om zo de reclame daarop aan te passen.

"Weten naar welke zenders de automomobilisten luisteren is belangrijk om twee redenen." aldus Langeland, lid van het team dat met dit project bezig is. "Allereerst vertelt het de adverteerders welke zenders populair zijn, en ten tweede kunnen we de gegevens gebruiken om doelgerichte reclame op de billboards te laten verschijnen."

Sommige critici menen dat deze vorm van reclame een inbreuk maakt op de privacy van mensen, maar het grootste gevaar is nog wel de afleiding die deze borden veroorzaken. Daarom wordt er een maximum gesteld van één wijziging in het beeld per vier seconden.

Langeland is echter van mening dat een dergelijk bord ook positieve kanten heeft. Zo kunnen er, naast reclame, ook eerbetonen aan 'gesneuvelde' agenten of vermissingen van kinderen op getoond worden.

Met dank aan beemwee, die ons dit artikel geheel vertaald submitte!