Nederlanders ergeren zich aan luide reclame

funnzy had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Eén van de grootste ergenissen van TV-kijkers blijkt het geluidsvolume van TV-reclames te zijn. De ergernis zit hem vooral in het feit dat het volume zo veel harder staat als het programma waar de reclame in, voor of na zit. Dit versterkt hierdoor het "weg-zap-gedrag" van veel kijkers, wat dus ongunstig is voor de adverteerders. Zij zouden daarmee dus met hun eigen reclames een averechts effect kunnen bewerkstelligen.

Uit het gisteren gepubliceerd onderzoek van bureau Intomart, dat onder 750 Nederlanders werd uitgevoerd, blijkt verder dat 83 procent van de Nederlanders de programma's van de publieke omroep net zo goed vinden of beter zijn dan die van de "commerciëlen". De sterkste punten van de "publieken" zijn de sport-, nieuws- en informatieve uitzendingen. Ook het feit dat er geen programma's worden onderbroken door reclameblokken wordt als positief ervaren. De meeste kijkers keken naar Nederland 2 (50 procent). Tweede werd RTL4 (47 procent), daarna kwamen Nederland 1 (42 procent), Nederland 3 (37 procent), SBS6 (36 procent), Yorin (21 procent) en RTL5 (13 procent).

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de KRO.