Waarschuwingssysteem verkeerscontrole stond uit

De Zwitserse verkeerscontrole heeft toegegeven dat het waarschuwingssysteem, waarbij het waarschuwt als twee vliegtuigen te dicht bij elkaar in de buurt komen, op het moment van het ongeluk uit stond. In de nacht van maandag op dinsdag knalden op twaalf kilometer hoogte twee vliegtuigen boven Duitsland op elkaar.

"Het systeem was op dat moment niet in werking," aldus een woordvoerder van Skyguide. Het systeem moest voor routine-onderhoud worden uitgezet. "Dat gebeurt altijd 's nachts, want dan is er het minste verkeer."

Woordvoerder Gaberelle blijft bij het standpunt dat de instructies die de verkeersleiding vijftig seconden voor de botsing gaven niet onjuist waren. De verkeerscontrole gaf toen opdracht om te dalen. "Vijftig seconden zijn niet ideaal maar niet onmogelijk. Technisch gezien is dat niet te kort."

Odegov, directeur van de Russische luchtvaartmaatschappij, zei al eerder dat de fout bij de Zwitserse luchtverkeersleiders ligt. De bemanningsleden van het Russische toestel hadden veel ervaring en spraken uitstekend Engels. Het vliegtuig, een Toepolev, was aangepast om in Europees luchtruim te mogen vliegen.

Woensdag wordt door luchtvaartexperts uit de VS, Duitsland en Rusland begonnen met de analyse van de gegevens.