Ontvanger van spammail eist geld

Advocaat Harold Hickok uit de stad Portland in Amerika heeft tegen een bedrijf wat spammail verstuurd 25 dollar geëist per ontvangen e-mail.

Vorig jaar was bij hem de maat vol na het zoveelste spammailtje van een onbekend bedrijf. Hij had meerdere keren geprobeerd om zich uit te schrijven uit de mailinglist maar dat was hem niet gelukt. Hij heeft op de spammailtjes gereageerd en geschreven dat hij per ontvangen spammailtje 25 dollar eist.

Volgens Hickok een redelijk bedrag aangezien hij naar eigen zeggen "het emailtje moet downloaden, moet lezen om dan er achter te komen dat het spammail is en vervolgens moet verwijderen. Gedurende die tijd kan ik mijn computer niet gebruiken en dat is essentieel voor mijn werk."

Na het verzenden van het emailtje ging het bedrijf door met verzenden van spammail.

Hij spande een kort geding aan tegen het bewuste bedrijf en diende een claim in ter waarde van het aantal ontvangen emailtjes maal 25 dollar.Bedrijf weigerde te betalen en gaf aan niks van een contract met Hickok af te weten omdat de computer die de unsubscribe emailtjes behandelde verder niet naar de bijgaande tekst keek.

Hickok: "Daar heb ik niks mee te maken, ik heb de computer die de unsubscribe emailtjes ontvangt toch niet zo geconfigureerd dat alle verdere communicatie wordt geblokkeerd! Zij zijn er voor verantwoordelijk dat die rekeningen hen niet hebben bereikt."

De spammer zwichtte uiteindelijk, omdat Hickok alle verzonden unsubscribe mailtjes had bewaard en later ook uit de gegevens van het bedrijf bleek dat ze allen ontvangen waren.

De zaak werd uit eindelijk geschikt voor het geeiste bedrag onder de voorwaarde dat Hickok de naam van het bedrijf niet zou onthullen.

Met dank aan rbierings voor de newssubmit