Euro maakt pilsje duurder

ikke_ook had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Uit een onderzoek van De Nederlandsche Bank bleek dat de prijzen in de detailhandel gemiddeld zo'n 0,5 tot 0,9 procent gestegen zijn. De grootste prijsverhogingen vond echter plaats in de horeca, waar de prijzen met gemiddeld 3,4 procent stegen.

Al snel merkte de consument dat de prijzen aanzienlijk gestegen waren door de invoering van de euro. De consumentenbond heeft zelfs steekproeven gehouden en ontving ook vele klachten maar ze konden de vermoedens niet hard maken. De centrale bank bracht uitkomst: zij hielden ook steekproeven en ondervroegen zo'n negenhonderd detaillisten. Daaruit bleek dat bij de helft van de ondervraagden liet weten dat de prijzen inderdaad gestegen waren.

De belangrijke oorzaak van de verhogingen waren de kosten die gemaakt werden om het bedrijf europroof te maken. Een tweede belangrijke reden van de verhogingen was de behoefte van ondernemers om af te ronden naar mooie bedragen.