We vervallen tot digitale goudvissen

ForeCast had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Een wetenschapper van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) heeft in het BBC radioprogramma Go Digital opmerkelijk nieuws gebracht. Een overvloed aan online informatie (websites, video's, e-mail) betekent dat mensen voor iets nieuws gemiddeld nog slechts negen seconden aandacht weten op te brengen. Dat is even lang als een goudvis.

Het bombardement met informatie betekent dat veel mensen nog maar enkele seconden op iets nieuws kunnen concentreren. Vooral de gedachte dat er nog zoveel anders is om te bekijken, speelt websurfers parten. Succesvolle websites proberen mensen zo lang mogelijk vast te houden.

Deze poging wordt wel stickiness genoemd, maar het blijkt moeilijk bezoekers te lijmen met interessante inhoud. Veel surfers zijn na een minuut alweer aan iets nieuws toe.

Vooral e-mail blijkt een aandachtstrekker. Niets werkt zo afleidend als de wetenschap dat er een nieuw mailtje is gearriveerd. Onderbrekingen en doelloos surfen valt te voorkomen door duidelijk te bepalen waarnaar je op zoek bent. Selker: "Wanneer je niet weet waarom je surft, wordt je rondgestuurd door de meest prikkelende woorden in een eindeloze zee van informatie."