Betaalde versies Google en Slashdot

Zoekmachine Google en techsite Slashdot hebben verregaande plannen om de inkomsten wat op te schroeven. Zo wil Slashdot grotere banners en denkt Google aan een speciale, betaalde versie voor speciale doelgroepen.

Google-abonnementen
Zoekdienst Google denkt erover om abonnementen te gaan verkopen voor professionele doelgroepen als wetenschappers of zakenlieden. Google verkoopt zijn technologie al aan bedrijven als Sony en Apple en levert ook al op onderwerp gespecificeerde zoekdiensten aan websites van de overheid of het leger.

Door het introduceren van een abonneeversie hoopt Google minder afhankelijk te worden van advertenties. Overigens heeft Google al een onderscheidend reclamebeleid. De zoekdienst plaatst geen banners op de site maar alleen uit tekst bestaande advertenties. Deze worden afgestemd op de zoekopdracht die de bezoeker geeft.

Slashdot: grotere banners
Slashdot, de site met "News for nerds", is van plan grotere banners te gaan gebruiken, zo meldt WebWereld. De zogenaamde skyscraper, de banner die smal en hoog is, zal zijn intrede doen op de site. Ook bestaat de kans dat Slashdot binnenkort paginagrote advertenties gebruikt. Dit zijn advertenties die enkele seconden het gehele beeld vullen en dan weer verdwijnen. Slashdot-oprichter Jeff Bates belooft wel dat het bij 1 banner per pagina blijft.

Naast het invoeren van grotere banners denkt Slashdot ook aan een betaalde, bannerloze versie. Zowel deze versie als die met de grotere banners zal naar alle waarschijnlijkheid begin volgend jaar starten.