Miljoenenoplichting via mobiele telefoons

Rop2000 had ons via de newssubmit het volgende te melden:

De mobiele telefoonaanbieders KPN, Dutchtone, Ben, Telfort en Libertel lijden momenteel een miljoenenschade als gevolg van een megafraude met zogenaamde 'betaalnummers' (0900-nummers). Een Aziatische bende maakt de telefoonbedrijven soms enkele honderdduizenden guldens per dag afhandig.

De werkwijze van de bende is even simpel als doeltreffend. De bende exploiteert telkens wisselende bedrijven die 0900-nummers aanbieden. In cafés en op straat worden mensen geronseld die tegen een vergoeding van gemiddeld ƒ125 bij een dealer een mobiel abonnement afsluiten. De gsm-tjes moeten ze meteen inleveren bij de criminelen. Met deze mobieltjes worden vervolgens massaal 'pay per call' gesprekken opgebouwd naar dure 0900-nummers. Bij een 'pay per call' moet iedere keer als verbinding wordt verkregen bv ƒ2,50 worden afgerekend met de 0900-aanbieder. Nadat er contact is, wordt de verbinding evenwel direct verbroken. Een 'gesprek' duurt nooit langer dan drie seconden.

Vette winst

Een centrale computer stuurt de mobiele telefoons aan en laat iedere telefoon ieder uur zo'n twintig keer per minuut een 0900-nummer bellen. Dat is 20 x ƒ2,50 x 60 x 24. Totale omzet per mobieltje per dag: ƒ72.000. De exploitanten van de 0900-nummers ontvangen van de telecombedrijven ƒ0,80 per gesprek (de rest gaat naar de KPN voor het gebruik van het netwerk). Netto inkomsten per mobieltje per dag: ƒ57.600.

Hoewel de fraude al enkele maanden aan de gang is en gsm-aanbieders, verenigd in de 'Werkgroep Telecomfraude' van de Vereniging ICT Nederland, ongeveer een half jaar geleden aangifte hebben gedaan tegen de bende, heeft justitie nog steeds geen onderzoek opgestart. Dit tot grote woede van de telefoonbedrijven.