Internetwinkels slordig met regels

Internetwinkels nemen het niet zo nauw met de wet- en regelgeving voor de nieuwe manier van aankopen doen. Dit blijkt uit een internationaal onderzoek, zo meldt de Consumentenbond. De belangenorganisatie dringt bij het kabinet aan op scherper toezicht op internetwinkels.

Het onderzoek werd uitgevoerd door de wereldwijd overkoepelende organisatie van consumentenorganisaties Consumers International. Vanuit veertien verschillende landen zijn ruim vierhonderd bestellingen gedaan.

Een op de vijf sites geeft niet duidelijk aan hoeveel een product in totaal kost. Ook de informatie over de aankoopvoorwaarden voldoet niet aan de regels.

Maar het onderzoek leert ook dat consumenten nog steeds niet met vertrouwen kunnen kopen op internet, aldus de Consumentenbond. Zes procent van de bestelde artikelen werd bijvoorbeeld helemaal niet geleverd. In zes gevallen was er zelfs al voor betaald. Ook geld terugkrijgen als het artikel toch niet in de smaak valt, blijkt in veel gevallen een hachelijke zaak.

Naar aanleiding van deze en andere onderzoeksresultaten vindt de Consumentenbond dat minister Jorritsma (Economische Zaken) strenger moet toezien op de naleving van de wetten en regels voor internetwinkels. De overheid zou ook een voorlichtingscampagne moeten starten die consumenten wijst op hun rechten en plichten, aldus de belangenclub in een brief aan het kabinet.