'Online kranten moeten geld vragen’

Dagbladen zouden toegangsprijzen op internet moeten vragen. Zo kunnen ze sneller uit de kosten komen, zegt een aantal deskundigen. Nu kiezen ze internet als mikpunt van bezuinigingen.

PCM trok vorige week de stekker uit de interactieve dochter PIM. De verwachting is dat De Telegraaf op korte termijn ook met bezuinigingsmaatregelen komt. Internetgoeroe en investeerder Vincent Everts noemt de dagbladen onhandig. “Ze hebben niet nagedacht over hun investeringen. The Wall Street Journal heeft een betaalde site en het blad Business Week geeft abonnees veel extra's op de site. Ik denk dat Nederlandse uitgevers ook naar zo'n soort model zouden moeten kijken.'' Everts gelooft in kranten op internet. “De titels zijn een sterk merk. Met betaalde toegang kunnen ze abonnees werven die de tijd niet nemen om een papieren krant te lezen.''

Ook Annemijn Fokkelman, analist bij ING Barings, denkt dat uitgeverijen naar abonnementsvormen op internet moeten kijken. Zij zou het niet handig vinden als De Telegraaf zou stoppen met internet. “Dan zijn de investeringen weg. Het is wel duidelijk dat het Telegraafconcern naar de kosten moet kijken. Ik verwacht dat er binnenkort mededelingen over worden gedaan. Over een week houdt de krant voor het eerst een bijeenkomst met analisten. Het zou me niet verbazen als er dan dieper op wordt ingegaan”.