Betrouwbaarheid flitspaal ter discussie

pven had ons via de newssubmit het volgende te melden:

De politie in Zeeland laat de betrouwbaarheid van de flitspalen onderzoeken. Volgens woordvoerder H. van Opdorp van de verkeersdienst is het Nederlands Meet Instituut gevraagd om meettesten te doen.

Aanleiding voor deze stap is de mismeting door de flitspaal aan de Langeweg tussen Axel en Absdale. Daar waar 80 km per uur is toegestaan, zou een bestuurder van een dieselbestelbus 224 km hebben gereden. De wagen in kwestie, een Peugeot Boxer, kan volgens de teller echter niet sneller dan 180 km per uur. En volgens eigenaar Th. Pluijm uit Absdale haalt de bus ook dat niet eens. "Bij 120 km begint hij al te rammelen en te schudden."

Voor politiewoordvoerder Van Opdorp staat vast dat de eigenaar van de bestelbus gelijk heeft. "Het is overduidelijk dat hier iets niet klopt." Al heeft de politie voor alle zekerheid wel gekeken of het kenteken en de auto die op de flitsfoto staan overeenkomen met de gegevens die de eigenaar heeft verstrekt. "Dat klinkt niet vriendelijk, maar we moeten er altijd rekening mee houden dat je kentekenplaten kunt vervangen."

sepot

De zaak is inmiddels geseponeerd, nadat Pluym zijn beklag had gedaan over de bekeuring. "Voor ons is dit incident echter aanleiding tot nader onderzoek", aldus Van Opdorp. Hij wijst erop dat de metingen van flitspalen uit het oogpunt van rechtszekerheid nauwkeurig dienen te zijn.
Volgens woordvoerster E. Boot van het Openbaar Ministerie in Middelburg komt het sporadisch voor dat flitspalen zulke afwijkingen laten zien. "Waarschijnlijk zijn twee voertuigen tegelijkertijd geflitst. Daardoor is er een reflectie-reactie ontstaan, zodat beide snelheden zijn opgeteld."

Bij Gatso BV, de leverancier van veel flitspalen in ons land, was gisteren niemand voor commentaar bereikbaar.