Treinkaartje moet duurder volgens advies

Het treinkaartje moet duurder worden dan momenteel is toegestaan anders raakt de NS in de financiŽle problemen. Dat staat in een vertrouwelijk conceptrapport van Twynstra Gudde aan de Tweede Kamer, waar het Financieele Dagblad inzage in heeft gekregen.

Het rapport is geschreven in opdracht van de Tweede Kamer ter voorbereiding op de behandeling van de Concessiewet. Daarin moet de relatie tussen NS en overheid voor langere tijd worden vastgelegd. Twynstra Gudde waarschuwt dat 'door de behoefte aan kwaliteitsverbetering van het openbaar vervoer de NS de komende jaren in financieel zwaar weer terecht kan komen'. Het onderzoeksbureau vindt dat er geen maximale tariefstijging in de nieuwe wet zou moeten worden opgenomen.

De afgelopen jaren steeg het treinkaartje gemiddeld met zo'n 2 procent. De NS verklaarde eind juli nog af te zien van een nieuwe tariefsverhoging per 1 januari. Dit vanwege 'de huidige kwaliteit van de dienstverlening'. Normaliter verhoogt de NS de prijs van de treinkaartjes elk jaar met het percentage van de inflatie. Vorige maand meldde de NS al dat de maatregel het bedrijf structureel 100 miljoen gulden op jaarbasis zou kosten.

De NS mag niet opdraaien voor de hogere kosten die kwaliteitseisen met zich meebrengen, meldt het bureau: 'Een zitplaatsgarantie bijvoorbeeld is kostbaar en moet ůf door de overheid, ůf door de reiziger worden betaald' luidt het rapport. Het onderzoeksbureau is kritisch op de manier waarop de Tweede Kamer de afgelopen jaren de problemen bij de NS heeft behandeld. De onderzoekers verwijten de kamerleden vooral een 'reactieve' houding te hebben aangenomen.

Twynstra waarschuwt de Kamer voor te hoge verwachtingen om via de Concessiewet opnieuw greep te krijgen op de NS. De minister kan hooguit 'een indringend gesprek met de NS-top voeren'. 'Zij heeft niet de mogelijkheid, en zou die ook niet moeten willen hebben, om bedrijfsbeslissingen van de NS over te nemen', aldus het bureau.