Oostenrijk beveiligt tunnels

Onder druk van een reeks dramatische verkeersongelukken trekt Oostenrijk de komende twee jaar bijna 130 miljoen gulden extra uit om verkeerstunnels veiliger te maken.

Een commissie van 19 deskundigen heeft bepaald dat er meer licht moet komen in de tunnels. Ook worden de scheidingen tussen tegengestelde rijbanen duidelijker. "Nu nog is een rit door een Oostenrijkse tunnel vaak een angstige reis door een zwart gat", aldus Willy Matzke, de voorzitter van de Oostenrijkse automobielclub ÖAMTC en lid van de commissie. Eerder al kenschetste hij de Oostenrijkse tunnels als 'tikkende tijdbommen'. Langs de rand van de weg moet eventueel met bepaalde verlichting het verloop van de tunnel worden aangegeven. Voorts worden maatregelen genomen om de brandveiligheid te verhogen.

Half september komt de Bosrucktunnel in de Pyhrautoweg (A9) in Stiermarken het eerste aan de beurt. Daarna volgt de tunnel door de Katschberg op de Tauernweg (A10). Hermann Knoflacher, de voorzitter van de commissie, meent dat alle verkeerstunnels in de belangrijke doorgaande routes uiterlijk tot de zomer van 2002 veiliger kunnen worden gemaakt.

De bezorgdheid over de veiligheid van de verkeerstunnels is toegenomen door een reeks ernstige auto-ongelukken. Onder de meest recente slachtoffers zijn een Nederlands echtpaar en drie van hun vier kinderen, die op 6 augustus om het leven kwamen bij een ongeluk in een tunnel bij Graz.

Minister Monika Forstinger (Verkeer) kwam onder grote politieke druk te staan door het parlement dat vindt dat zij de afgelopen maanden te lang wachtte met het nemen van concrete maatregelen. Dat was voor haar reden de commissie van experts in het leven te roepen. Oostenrijk zit in de maag met de felle internationale kritiek op de onveiligheid van tunnels. Twintig van de 49 tunnels in Oostenrijk bestaan uit een tunnelbuis.

De sociaal-democratische SPÖ, de belangrijkste oppositiepartij, heeft zelfs al voorgesteld de aanschaf van nieuwe gevechtsvliegtuigen voor de Oostenrijkse luchtmacht uit te stellen en het vrijkomende geld te gebruiken voor de bouw van extra tunnelbuizen.

De Oostenrijkse automobielclub blijft bij haar eis dat de regering in Wenen nog meer geld moet uittrekken om de bouw van extra tunnelbuizen voor de Tauern-, Katschberg- , Herzogberg- en Ganzstein-tunnel versneld uit voeren. Deze uitbreiding moet al in 2005 klaar zijn in plaats van 2010, zoals voorzien, aldus de club.

Overigens wijzen Oostenrijkse verkeersdeskundigen erop dat jaarlijks circa 300 ongelukken gebeuren in de tunnels, dit is nauwelijks één procent van de 42.000 verkeersongelukken die zich jaarlijks in het land voordoen. Uit de verkeersstatistieken blijkt verder dat het aantal frontale botsingen in tunnels betrekkelijk gering is; in 90 procent van de gevallen gaat het om kopstaartbotsingen.