Napster betaald: CD-verkoop omlaag

Albert had ons via de newssubmit het volgende te melden:

In het tweede kwartaal van dit jaar is Napster een langzame dood gestorven. De juridische strijd met de platenindustrie heeft de eens zo populaire uitwisselingsdienst de das omgedaan. De platenindustrie beschuldigde Napster ervan de verkoop van cd's te schaden. De cijfers laten echter een ander beeld zien.

Het was het tweede kwartaal van vorig jaar toen Napster het populaire hoogtepunt bereikte. Dit moment viel samen met een recordomzet in de platenindustrie. In totaal ging er zo'n 384,2 miljoen dollar om. In het tweede kwartaal van dit jaar is Napster niet meer. De cd-verkoop daalde met 5,4 procent tot 363,4 miljoen dollar. Toeval?

Diverse analisten beweren tegenover Newsbytes van wel, zo meldt de Telegraaf. Forrester analist, Eric Scheirer, wijst erop dat de daling van de cd-verkoop diverse oorzaken kan hebben. Met name tieneridolen drijven de verkoop fors op. Volgens Scheirer zijn de tienersensaties van vorig jaar, zoals Britney Spears, dit jaar niet zo populair meer. De industrie wacht volgens de Forrester analist momenteel op een nieuw popidool.

Volgens Matt Bailey van bureau Webnoize is de verkoopdaling niet dit jaar maar al aan het einde van de zomer vorig jaar ingezet. De mindere economische groei is hier debet aan. En niet Napster.

Bailey benadrukt dat Napster dan wel zo goed als dood mag zijn. Dit gaat niet op voor opvolgers als Music City en Audio Galaxy. Nog steeds kunnen veel nummers gratis via internet bemachtigd worden. Volgens Bailey kan dus niet gezegd worden dat Napster de verkoop van muziek beïnvloed, noch positief, noch negatief. Wel is Bailey er zeker van dat Napster een grote invloed heeft gehad op de muziekindustrie. Webnoize voorspelt dat eind volgend jaar 11,7 miljoen Amerikaanse consumenten abonnee zullen zijn van een online muziekdienst, zoals de nieuwe Napster, MusicNet en Pressplay. Als deze voorspelling uitkomst betekent dit dat de muziekindustrie 2,7 miljard aan inkomsten genereert.