Ahold steekt half miljard in webkruidenier

mweert had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Ahold is ruim een half miljard gulden kwijt aan het overnemen en gezond maken van de Amerikaanse internet-kruidenier Peapod. Tegen het einde van 2003 zou deze dochter uit de rode cijfers moeten komen.

Het Zaanse supermarktconcern redde de verliesgevende webkruidenier in april vorig jaar van een wisse ondergang door de aankoop van een belang van 51 procent. Twee weken geleden werd bekendgemaakt dat Ahold een bod wilde uitbrengen op de rest van de aandelen.

Omdat Peapod een beursfonds is, moest dat worden vergezeld van een prospectus waarin wordt aangegeven hoe Peapod ervoor staat. Uit die stukken, ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC, blijkt dat Ahold in Peapod $115 miljoen (f287 miljoen) moet uitgeven om deze webdochter in 2003 uit de verliezen te krijgen. Dat bedrag is nodig om de verliezen bij te spijkeren en voor reclame-inspanningen. Het overnemen van 100 procent van de Peapod-aandelen kost Ahold bij elkaar $120 miljoen.

"Niks nieuws onder de zon", bezweert Ahold. "Toen we in april 2000 besloten in Peapod te stappen, was al begroot dat we bij elkaar zo'n ruim $235 miljoen (ruim f500 miljoen) kwijt zouden zijn aan deze hele operatie."

Ahold lijft Peapod volledig in door een openbaar bod op de resterende 49 procent. Daarmee is $35 miljoen gemoeid. Daartegen is verzet gerezen van een Amerikaanse aandeelhouder, Richard Hartley. Die vindt het bod te laag en heeft bij de rechter een klacht ingediend. Ahold: "Dat is in de VS niet ongewoon, maar deze klacht maakt volgens ons geen kans bij de rechter. Wij bieden een premie van 70 procent op de beurskoers."