Mercedes krijgt Smart- rijders op z'n dak

Steeds meer Smart-eigenaren melden zich met gesprongen glazen daken terwijl Mercedes-Benz, die verantwoordelijk is voor deze tweepersoons stadsauto, er nog steeds van overtuigd is dat dit door steenslag is veroorzaakt en niet door een constructiefout.

Nathalie Lim uit Leiden durft zelfs de snelweg niet meer op nadat afgelopen vrijdagochtend, toen zij op weg was naar haar werk, op de A44 ter hoogte van de afslag Oegstgeest het glazen panoramadak van haar Smart met een ongelooflijk harde knal aan diggelen sprong.

"Ik dacht eerst dat de bliksem was ingeslagen. Ik ben werkelijk nog nooit zo geschrokken en zat van top tot teen onder de glassplinters. Toen ik eenmaal aan de kant stond, trilde ik over mijn hele lichaam en duurde het geruime tijd voordat ik verder durfde te rijden. Ik ben onmiddellijk naar het Smart Centre Den Haag gegaan om het ruit, waarvan ik altijd dacht dat het kunststof was, te laten repareren," aldus Nathalie Lim.

Bij de Smart-garage kreeg de Leidse gelijk te horen dat het springen van het glazen dak het gevolg van steenslag is geweest. "Er stonden meteen vijf monteurs om me heen en dan neem je dat maar aan. Nu ik die berichten in de krant lees, begin ik toch ernstig te twijfelen. Toen ik mijn gerepareerde auto weer kwam ophalen, kreeg ik bovendien te horen dat ik voorlopig niet mijn achterruitverwarming moest gebruiken want anders kon die ůůk springen. Toen ik vroeg ůůk?, zei de man snel dat dit niet voor het dak opging," legt Nathalie Lim uit, die É735 moest betalen omdat het niet onder ruitschade viel. De Smart-rijdster gaat de fabrikant nu alsnog aansprakelijk stellen.

Onderhoudsmonteur Wim Essink uit Bergen (Limburg) werd twee weken geleden met een gesprongen Smart-dak geconfronteerd: "Ik had van de garage een zo goed als nieuwe Smart meegekregen met 3000 kilometer op de teller. Toen ik over een verkeersdrempel reed, knapte het glazen dak met een rotklap. Bij terugkomst in de garage reageerde men nogal kwaad: het zou door mijn rijstijl zijn gekomen."

Volgens de eigenaar van een takelbedrijf in het midden van het land hebben zijn medewerkers in de afgelopen maanden al zo'n vijf Smarts opgehaald waarvan het panoramadak was gesprongen. Ook kapotte achterruiten kwamen een aantal keren voor. Woordvoerder Huub Dubbelman van DaimlerChrysler bevestigt dat er eerder wel problemen zijn geweest met de achterruiten van de Smart. "Dit is inmiddels verholpen en zou dus niet meer voor mogen komen. Bij de problemen met de glazen daken staat elk geval op zich zelf en moet uit onderzoek blijken wat nu echt de oorzaak is geweest," aldus de woordvoerder.

In ons land rijden ruim 8000 Smarts met glazen dak rond. Uit de gegevens van Smart blijkt dat er dit jaar tot nu toe 30 daken zijn vervangen. Zeven ten gevolge van een ongeval en 23 stuks die als oorzaak steenslag te boek staan. DaimlerChrysler vindt het niet nodig om bijvoorbeeld een beschermende folie aan de binnenkant aan te laten brengen. "Onze eerste prioriteit betreft het wegnemen van de ongerustheid onder onze klanten," zo meldt woordvoerder Dubbelman.