Rechtzaak na ramp Concorde

De families van vijf bemanningsleden van de vorig jaar verongelukte Concorde hebben een rechtszaak aangespannen tegen de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Continental Airlines en bandenfabrikant Goodyear Tire & Rubber Co. Volgens hen droegen beide ondernemingen bij aan de vliegramp bij Parijs, zo meldt CNN.

De Concorde van Air France stortte op 25 juli 2000 vlak na de start neer. Alle 109 inzittenden en vier mensen op de grond kwamen daarbij om het leven. De Franse autoriteiten zijn nog steeds bezig de oorzaak van de ramp te onderzoeken. Maar ze houden het er tot nu toe op dat het ongeluk is veroorzaakt door een klapband.

Uit de onderzoeken die tot nu toe zijn gedaan, is gebleken dat de klapband is veroorzaakt door een stuk metaal dat op de startbaan lag. Een DC-10 van Continental Airlines die vijf minuten eerder was vertrokken was deze metalen strip onderweg verloren. De lekke band van de Concorde leidde tot een kettingreactie, waarbij de brandstoftanks van het supersonische vliegtuig vlam vatten.

De rechtszaak is aanhangig gemaakt in de Amerikaanse stad Houston omdat Continental Airlines daar zijn thuisbasis heeft. Bovendien is in die stad de metalen strip niet goed aan de DC-10 vastgemaakt, aldus een advocaat van de families. Goodyear is aangeklaagd omdat die de leverancier is van de banden van de Concorde. Volgens de raadsman liet het ontwerp van de banden te wensen over en hadden de gevolgen van de klapband nooit zo ernstig mogen zijn. Hij laat aan de rechtbank over hoeveel geld de families moeten krijgen.

De Franse luchtvaartmaatschappij Air France, die eigenaar was van de verongelukte Concorde, blijft in de aanklacht vooralsnog buiten schot. Volgens de advocaat is er op dit moment geen bewijs dat deze luchtvaartmaatschappij nalatig is geweest.

De familieleden van de meeste passagiers van de Concorde bereikten in mei al een overeenkomst over schadevergoeding met Air France. Woensdag is op de plaats van de ramp een herdenkingsdienst gehouden.