Concorderamp door lekke band

panzerfaust had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Op twee dagen en een jaar na de ramp met het Franse supersonische vliegtuig Concorde bij Parijs, zeggen onderzoekers toch maar bij hun aanvankelijke constatering te blijven dat een klapband de ramp heeft veroorzaakt. Zij bevestigden in een interimrapport de oorspronkelijke theorie, maar nog steeds weten zij niet precies hoe vervolgens een van de brandstoftanks kon openbarsten.

Speculaties als zouden slecht onderhoud of overbelading hebben geleid tot het neerstorten van het toestel wijzen de deskundigen van de Franse ongevallenraad (BEA) van de hand. De BEA, die het onderzoek over enkele maanden afrondt, heeft al betrekkelijk kort na de ramp de veronderstelling uitgesproken dat een band van de Concorde was geklapt nadat hij over een stuk metaal was gereden dat op de startbaan lag. Delen van de kapotte band zouden zo hard tegen een van de brandstoftanks zijn gevlogen, dat die scheurde.
Zo ontstond de fatale brand die de 109 inzittenden en vier mensen op de grond het leven kostte.