Voetballers sms'en tegen drankmisbruik

Vakantievierende jongeren worden deze zomer via sms-berichtjes massaal door bekende Nederlanders gemaand op verantwoorde wijze om te gaan met drank.

De aktie maakt deel uit van een grootscheepse landelijke anti-alcoholcampagne die over twee weken van start gaat. Een klein legertje van bekende Nederlanders - onder wie tv-presentator Hans Kraaij jr., dart-koning Raymond van Barneveld en de voetballers Ronald Waterreus, Arnold Bruggink en trainer Eric Gerets (PSV) en Kees van Wonderen, Jean Paul van Gastel en Paul Bosvelt (Feyenoord) - gaat met positieve boodschapjes op de mobiele telefoon proberen het buitensporig drinkgedrag van onze jeugd in te tomen.

Onderzoek van het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ), dat de campagne organiseert, wijst uit dat het drankgebruik onder jongeren van 15 tot 24 jaar in vakantieperiodes de spuigaten uitloopt: jongens werken in negen dagen tijd gemiddeld 200 glazen bier (5,5 kratjes) weg en meisjes bijna de helft.

"Het is gewoon hartstikke stom om zoveel alcohol achterover te slaan", vindt Hans Kraaij jr. die in het kader van de nieuwe campagne kris kras door ons land zal reizen om op scholen, in sportkantines, in het sociaal cultureel werk en in het jongerenwerk zijn negatieve ervaringen met drankmisbruik te delen met jongeren.

Kraaij werd dit jaar voor de derde maal sinds hij in het bezit is van zijn rijbewijs veroordeeld voor een te hoog alcoholpromillage. "Daarmee zat ik goed fout", aldus Kraaij, die zich doodschaamt voor zijn onverantwoordelijk gedrag.

In het vonnis bepaalde de officier van justitie op voorspraak van Kraay zelf dat de coryfee een jaar lang gratis voorlichting over alcoholmisbruik aan jongeren moet geven.

Meer dan vijftig studenten die speciaal zijn geselecteerd en opgeleid zullen vanaf 12 juli aanstaande de Nederlandse kust van Zeeland tot Terschelling en populaire Spaanse badplaatsen Salou en Lloret de Mar afschuimen om vakantievierende leeftijdgenoten over de nadelen van overmatig alcoholgebruik te informeren. Deze zogenaamde peers zullen ook de 06-nummers verzamelen van jongeren die 'contact' willen met een bekende Nederlander.