KLM zet aanval op reisbureaus in

De KLM en acht andere toonaangevende Europese luchtvaartmaatschappijen hebben gisteren onder de nieuwe bedrijfsnaam 'Opodo' gezamenlijk de internet-reismarkt 210 miljoen passagiers betreden. Het initiatief is een ernstige slag voor de reisbureaus, waarbij de consument nu nog met hoge provisiekosten voor de luchtvaartmaatschappijen 5 tot 10% van de vliegprijs merendeels reizen boekt. Zij zullen klanten verliezen nu de luchtvaartmaatschappijen zelf over een belangrijk instrument gaan beschikken om rigoureus op die kosten te besparen.

Over drie jaar al moet de nieuwe internetservice van de luchtvaartmaatschappijen, waar rechtstreeks naast vluchten ook auto's en hotelboekingen kunnen worden gereserveerd, de grootste ter wereld zijn. De nieuwe reserveringsmachine sluit ook naadloos aan op de snelle ontwikkeling van het elektronische ticket, dat uiteindelijk voor 'papierloos' reizen gaat zorgen. Het e-ticket wordt in de VS al door 60% van de passagiers gebruikt.

Zij hebben tot het einde van dit jaar EUR128 miljoen in 'Opodo', waarvan het logo oranje/wijnrood is, geïnvesteerd. Het hoofdkantoor zetelt in Londen, en telt momenteel honderd werknemers. In diverse landen zullen bovendien call-centra worden opgezet voor online hulp en reisadviezen

Voorzitter Giovanni Bisignani, oud-voorzitter van Alitalia en het internationale reserveringssysteem Galileo, zei gisteren bij de lancering van 'Opodo' in Londen dat zijn bedrijf zeker leider wordt van de Europese 'online' reismarkt. Het doel is om in 2003 de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen met hun vergelijkbare gezamenlijke 'Orbitz' online in aantal reserveringen voorbij te zijn gestreefd.

Bij 'Opodo' kan de reiziger kiezen uit het aanbod van 480 luchtvaartmaatschappijen, 55.000 hotels en 23.000 autoverhuurbedrijven. Het voordeel is dat boekingen 24 uur per dag en zeven dagen per week kunnen worden gedaan. Het is mogelijk zowel lijn- als chartervluchten te boeken. Reserveringen bij de prijsbrekers Easyjet en Ryanair, die al op internet actief zijn, vallen buiten het 'Opodo' systeem. De internetpartners zijn bekende internationale bedrijven als het Amerikaanse Sapient, het Europese Amadeus, TRX Inc., Energis2 en Broadvision.