Voicemail in Nederland massaal uit

Sinds klanten van KPN moeten betalen om de voicemail van hun telefoon af te luisteren hebben 'honderdduizenden' mensen deze functie uitgeschakeld.

De zoveelste tegenvaller voor het noodlijdende bedrijf blijkt uit antwoorden van staatssecretaris M. de Vries (Telecom) op Kamervragen van de SP.

KPN weigert te zeggen hoeveel honderdduizenden opzeggingen er zijn geweest omdat dit 'gevoelige informatie' is waar de concurrentie zijn voordeel mee kan doen.

Het afluisteren van de voicemail kost sinds enkele weken 2 cent per minuut met een starttarief van 10 cent. Klanten werden daar enkele dagen van tevoren over geïnformeerd.

De bewindsvrouw onderschrijft de kritiek van telecomwaakhond Opta dat KPN veel langer van tevoren bekend had moeten maken dat de gratis voicemail zou verdwijnen. Minimaal twee weken, maar eigenlijk nog langer, is het oordeel van De Vries.

De staatssecretaris heeft de KPN ook duidelijk te verstaan gegeven dat de manier waarop klanten werden geïnformeerd over de manier waarop de voicemail uitgezet moest worden, absoluut niet door de beugel kon. De liberale politica constateert evenwel dat "gezien de honderdduizenden opzeggingen" van de voicemaildienst de meeste mensen er toch wel achter zijn gekomen.