Lerarentekort : Allochtonen voor de klas

Voor de bestrijding van het groeiende lerarentekort in het basis- en voortgezet onderwijs wordt een nieuwe groep aangesproken: hoger opgeleide allochtonen, al dan niet in het bezit van een onderwijsbevoegdheid.

De uit Arbeidsvoorziening voortgekomen organisatie Kliq, gespecialiseerd in scholingsprojecten en loopbaanbegeleiding, werft actief onder allochtonen. Mensen die in hun land van herkomst een onderwijsbevoegdheid hebben behaald, kunnen na een opfriscursus in het voortgezet onderwijs voor de klas.

Bovendien worden verkorte opleidingen op poten gezet waaraan werkloze allochtonen kunnen deelnemen die in hun geboorteland een universitaire of hbo-achtige studie hebben genoten. De verkorte opleidingen duren maximaal zestien maanden. Voor de deelnemers is extra hulp beschikbaar, taallessen en eventueel onderricht in de Nederlandse cultuur. Genoemde opleidingen zijn niet uitsluitend bedoeld voor allochtonen, benadrukt J. Blaazer, teamleider onderwijs van Kliq in Zuidoost-Nederland. Landelijk wil Kliq via deze weg vijfhonderd leraren laten scholen. De verwachting is dat enkele tientallen kandidaten van buitenlandse afkomst zullen zijn.

Voor het verminderen van de lerarentekorten worden alle registers opengetrokken. Uit onderzoek blijkt dat die tekorten in het basis- en voortgezet onderwijs de komende jaren verder oplopen tot in totaal tienduizenden leraren.