Teksttelefoon houdt stand dankzij protest

Na protesten van doven en slechthorenden heeft KPN Telecom voorlopig het plan geschrapt om de teksttelefoon 's nachts buiten gebruik te stellen. KPN deed dat nadat ze honderden protest-e-mails had gekregen.
Het telecombedrijf wil het liefst de servicelijn voor de teksttelefoon tussen 1.00 en 7.00 uur 's nachts stilleggen. Slecht zes mensen maken in die uren gebruik van de speciale telefoon, waarbij doven en slechthorenden via toetsenbord en beeldscherm met elkaar kunnen communiceren. ,,Terwijl drie medewerkers van ons de service moeten aansturen'', zegt een woordvoerster van KPN. ,,Dat is natuurlijk niet rendabel.''

De aankondiging dat de servicelijn per 1 mei 's nachts zou verdwijnen, leidde tot heftige weerstand uit de doelgroep. Daarop schortte KPN het plan op: ,,We nemen de klachten van de doelgroep serieus. We willen nu samen met belangenorganisaties een andere oplossing zoeken. Het streven is om de dienst ook 's nachts in stand te houden'', aldus de woordvoerster van KPN.

Het verzet van de doven kwam op gang via de website www.teksttelefoon.nl. Honderden bezoekers stuurden een boze e-mail naar KPN. ,,Het plan is onaanvaardbaar'', staat op de site. ,,Het is een belangrijke en maatschappelijk relevante dienst. Dat wij qua horen gehandicapt zijn accepteren wij. Dat u ons 's nachts uitrangeert niet. Dat is onverteerbaar.''

KPN wijst erop dat doven en slechthorenden in noodgevallen altijd een beroep kunnen doen op het bedrijf. ,,Ze kunnen dag en nacht 0800-8112 bereiken.''

Zie ook dit op FOKforum.