Benzineprijs gaat weer als een raket omhoog

Opnieuw schiet de benzineprijs zeer snel omhoog. Shell, marktleider in Nederland, verhoogde gister de prijzen aan de pomp voor de zesde keer in één maand. Euro loodvrij kost nu 2,67 gulden de liter. Dat is liefst 15 cent meer dan vier weken geleden.

Vergeleken met eind vorig jaar is een liter euro zelfs dertig cent duurder geworden. De gisteren aangekondigde prijsstijging bedraagt drie cent voor alle soorten benzine en diesel. Voor een liter superplus moet de klant nu 2,79 neertellen, diesel kost 1,81. De europrijs is nu nog maar zeven cent verwijderd van het record van 2,74 gulden vorig jaar juni.

De ontwikkeling van de benzineprijzen blijkt aanzienlijk af te wijken van die van ruwe olie. Zo is de olieprijs de afgelopen twee weken wel omhoog gegaan, maar het niveau nu wijkt niet erg af van het peil begin maart, en ligt bovendien aanzienlijk onder eerdere recordprijzen. Daarom is de snelle prijsopdrijving voor euro van nu langs die weg op geen enkele wijze te verklaren.

De woordvoerder van Shell Nederland bevestigd dat. Maar volgens hem is de prijs van ruwe olie 'maar één factor'. In plaats daarvan baseert Shell zijn prijsbeleid op de 'internationale productnoteringen', zoals die in Londen worden opgemaakt. En die "rijzen wereldwijd de pan uit". Ter verklaring hiervan wijst de zegsman op "grote tekorten" aan autobrandstoffen in de Verenigde Staten. "De nu lage voorraden daar moeten weer op peil worden gebracht, in verband met het naderende vakantieseizoen."

De vraag wat tekorten in de VS te maken hebben met voorraden in Europa, wijst de Shell-man als irrelevant van de hand. Evenmin wil hij ingaan op de vraag hoe de eigen productiekosten van Shell zich verhouden tot de elkaar snel opeenvolgende prijsverhogingen aan de pomp. "Net als met goud en zilver hebben ook benzines een internationale prijsnotering. Daar houden we ons aan."

Als marktleider Shell de prijzen verhoogt, volgen de meeste andere maatschappijen doorgaans snel. Tegen de olieconcerns is daarom herhaaldelijk de verdenking geuit dat zij zich schuldig maken aan kartelvorming, en in Zweden en Italië zijn Shell en andere concerns daar vorig jaar ook voor veroordeeld. De NMa, de Nederlandse concurrentiewaakhond, doet al geruime tijd onderzoek naar de vraag of van dergelijke kartelpraktijken wellicht ook hier sprake is. NMa-directeur-generaal A. Kist riep de oliemaatschappijen eergisteren nog publiekelijk op mee te werken aan het onderzoek, omdat er anders 'gepaste' maatregelen zullen worden getroffen.