Tolerantiebanner op nazi-chat Yahoo

Nazi's en andere extremisten die elkaar in Yahoo-clubs en chatboxen ontmoeten, worden sinds kort geconfronteerd met tolerantiecampagnes. Op de advertentieruimte is regelmatig een banner van de Amerikaanse mensenrechtenorganisatie te zien.

,,Het is een nieuwe manier om mensen te bereiken'', zegt de directeur van de Amerikaanse mensenrechtenorganisatie. ,,Het is moeilijk een 16-jarige skinhead te overtuigen. Nu krijgen we onze boodschap toch op de plek waar zij zich bevinden.''

Wie bij Yahoo op woorden als 'nazi' en 'hate' zoekt, zal ook regelmatig een tolerantiebanner onder ogen krijgen, meldde de internetnieuwsdienst Wired donderdag. De vijf verschillende boodschappen in de campagne eindigen allemaal met de kreet 'fight hate and promote tolerance'.

Yahoo geeft de organisatie de komende drie jaar ruim zeven miljoen gulden aan advertentieruimte. Daarmee kunnen voor het einde van dit jaar veertig miljoen mensen worden bereikt.

De populaire internetonderneming kan een dergelijke reclame goed gebruiken. Mensenrechtenorganisaties hebben Yahoo de afgelopen jaren herhaaldelijk bekritiseerd. Via de sites van Yahoo zijn meer dan tweehonderd extremistische clubs online en op de veilingsites is nazi-propaganda te vinden.

Een Franse rechter droeg de onderneming enkele maanden geleden op Fransen van dergelijke sites te weren. Ook in Duitsland loopt een dergelijk gerechtelijk proces.