AH gaat in tankstations

Albert Heijn wil de benzinemarkt op. Als het supermarktconcern er niet in slaagt een partner te vinden bij een van de bestaande olieconcerns, zal het naar alle waarschijnlijkheid meedoen aan de veiling van bijna 250 pompstations langs de Nederlandse snelwegen. Albert Heijn wil daar een plek veroveren met zogenoemde gemakswinkels.

“We weten zeker dat we op die punten willen zitten”, zegt een woordvoerster van Albert Heijn. “De vraag is: doen we dat zelfstandig of met een partner.” Hoewel zij de kansen desgevraagd op 50-50 inschat, ligt deelname aan de veiling later dit jaar het meest voor de hand. Eerder liet concurrent Dirk van den Broek al weten benzinestations met een winkeltje te willen openen.
Hoewel er wel gesprekken worden gevoerd met oliemaatschappijen, erkent Albert Heijn dat de kans op een nieuw samenwerkingsverband klein is. Een deal met Shell, waarbij Albert Heijn de inrichting van ongeveer 60 pompshops verzorgde, werd vorig jaar door de Nederlands-Britse oliereus stopgezet. De laatste AH-winkel bij een Shell-pomp sloot twee weken geleden. Ook vergelijkbare overeenkomsten tussen Schuitema en BP (C1000 Quick Shop), Spar en Texaco én Laurus en Esso sneuvelden omdat de oliemaatschappijen besloten het heft in eigen handen te nemen.

Volgens plannen van het ministerie van Economische Zaken begint later dit jaar de veiling van pompstations langs de snelwegen. De regering wil alle 241 snelweg-pompen stapsgewijs in 22 jaar onder de hamer brengen. De nu geldende ‘eeuwigdurende’ concessies komen daarbij te vervallen. De nieuwe eigenaar (dat kan ook de oude concessiehouder zijn, als die het hoogste bedrag heeft geboden), weet zich voor 15 jaar verzekerd van zijn bezit. Daarna wordt het station opnieuw geveild. De ‘grote vier’ onder de oliemaatschappijen - Shell, Esso, BP en Texaco - mogen slechts meebieden op 200 snelweg-stations.