Kinderen gebruiken actief bankrekeningen

Niet alleen speelgoed, televisie, Donald Duck en computer behoren tot het domein van jonge kinderen, ook bankrekeningen. Een op de vijf kinderen tussen de 6 en 12 jaar heeft een eigen betaalrekening, terwijl 60 procent van hen een spaarrekening op zijn naam heeft.

Onderzoeksbureau Carat Nederland maakte zaterdag eveneens bekend dat deze groep kinderen, die samen 8,4 procent van de Nederlandse bevolking uitmaakt, in 1999 f 406 miljoen gulden te besteden had. Verder hebben kinderen volgens het onderzoeksrapport 'Focus on Kids', over onder meer trends, mediavoorkeuren en bestedingen van kinderen, veel invloed op wat hun ouders zoal in huis halen.

Hun vrije tijd verdelen deze kinderen voornamelijk tussen de televisie en de computer. Het merendeel (64 procent) gebruikt de computer om spelletjes te spelen. Slechts 8 procent zit achter het apparaat om iets voor school te doen.

Zes- tot twaalfjarigen keken in 2000 per week bijna twee uur en drie kwartier televisie (105 minuten), even lang als in 1999. Het liefst kijken de kids aan het einde van de middag en 's avonds. Op zaterdag zitten ze langer en later voor de buis dan op andere dagen.

In de top-10 van best bekeken programma's staan vijf producties van de publieke omroepen, waaronder de intocht van Sinterklaas, het Jeugdjournaal en het Songfestival. SBS6 zond de nummer één uit, Domino Day 2000. Goede tijden, Slechte tijden eindigde wat betreft de kijkertjes op de achtste plaats.

Nederlandse kinderen van 6 tot 12 jaar oud, blijven als televisiekijkertjes ver achter bij hun leeftijdgenoten uit Australië (150 min.), de Verenigde Staten (162 min.), Italië (165 min.) en Groot Brittannië (167 min.).

Bij de gedrukte media voor kinderen, steekt Donald Duck met kop en schouders boven de rest uit. 35 procent van de kids weet de klassieker te vinden. Het blad Tsjakka staat op de tweede plaats met 14 procent.