NS "vergeet" trein

PCD had ons via de newssubmit het volgende te melden:

Zo’n 200 reizigers hebben zondagavond vier uur lang opgesloten gezeten in de intercity van Zwolle naar Leeuwarden. De trein kwam tot stilstand kwam nadat bij Steenwijk de bovenleiding door ijsafzetting was geknapt. Diverse reizigers willen een schadeclaim bij NS indienen. Ze waren urenlang verstoken van voedsel en informatie.

Pas om vijf minuten voor middernacht slaagde de NS erin om een diesel-locomotief naar de trein te laten rijden, die het gezelschap naar Meppel sleepte. Daar moesten de passagiers overstappen in een andere trein. Wegens de gladheid mocht de NS geen bussen inzetten.

De machinist meldde het voorval onmiddellijk na de draadbreuk bij de verkeersleiding van de NS in Utrecht, maar er kwam geen reactie. Na een uur trok hij nog eens aan de bel. De trein bleek in de domstad ‘vergeten’ te zijn. "Er moet eerst een machinist met de auto uit Steenwijk naar Zwolle rijden. Dit zal nog minstens een uur duren", vertelde hij daarop aan zijn gestrande reizigers. "Ik durf het haast niet te zeggen, maar toch bied ik u verontschuldigingen aan."

Na anderhalf uur wachten liep de spanning in de vastgelopen trein hoog op. "Eerst konden we er nog wel om lachen, maar later niet meer", reageerde Meino Deinum (30) uit Leeuwarden. "Het was gigantisch warm, de airco werkte niet goed en we hoorden maar niets. Dit is toch geen service meer?"

Hij zegt de eventuele klachten van de reizigers worden bekeken, en dat dit ‘extreme’ geval waarschijnlijk kan rekenen op een coulante behandeling.
Dat kregen overigens ook de reizigers te horen, die in januari door een stroomstoring op het station in Zwolle waren gestrand - om de dag erop vanuit Utrecht te horen, dat de schadevergoeding, die in het vooruitzicht was gesteld, niet werdt uitgekeerd omdat de regeling pas op 12 februari ingaat.