Limburgers verzot op lingerie

Mooie lingerie lijkt niet te zijn weggelegd voor vrouwen in Friesland. Hoewel de gemiddelde Nederlandse vrouw steeds meer geld besteedt aan onderkleding - vorig jaar telden we hier zo'n 160 gulden voor neer - geeft de Friezin hieraan 40% minder uit dan haar seksegenote in Limburg.

Voor de meeste vrouwen is lingerie wel belangrijk, zo blijkt uit het onderzoek van gfK Fashion*scope dat aan de vooravond van de Week van de Lingerie werd onderstreept door de winkeliers die zelf ook een kleinschalig onderzoek deden. Comfort is het sleutelwoord, zo blijkt. Jonge vrouwen slapen het liefst naakt, na hun 35ste kiezen vrouwen voor een groot t-shirt of een nachthemd. Is ze eenmaal wakker, dan is haar ondergoedkeuze snel gemaakt: 69 procent is binnen een minuut klaar. Waar 40 procent van de alleenstaanden verleidelijke lingerie belangrijk vindt, kiezen vrouwen met partner toch vooral voor onderkleding die lekker zit. Desondanks is 20% van mening dat ze mooie lingerie bezit, 70% zegt tevreden te zijn, terwijl slechts 4% het tijd vindt voor iets nieuws.

42% van de vrouwen heeft slechts vijf bh's in de kast liggen. 34% van alle vrouwen geeft aan dat ze het liefst een bijpassend slipje draagt, van hetzelfde model en merk. Meer dan de helft van alle vrouwen bezit tussen de 11 en 20 onderbroeken. De kooplustige vrouw schafte veelvuldig de string aan, deze ging net als de duurdere bh vaker over de toonbank dan voorheen. Hoewel ze nog altijd genoeg heeft aan twee nieuwe bh's per jaar, ontwikkelde de Nederlandse vrouw een voorliefde voor innovatieve modellen en mooie, gladde, naadloze en microfiber stofjes.

Eindelijk zou ook de man vaker warm lopen voor mooi ondergoed. De aloude witte onderbroek ten spijt, de man koopt tegenwoordig mooier, duurder en meer ondergoed voor zichzelf. Hij besteedt hieraan echter nog altijd tweederde minder dan zijn eega en wil, in tegenstelling tot de vrouw die de string definitief in de armen heeft gesloten, nog altijd niets weten van het stukje stof tussen de billen.

De vrouw heeft een voorkeur voor mooie, gladde, naadloze en microfiber stofjes.