Radio538 is geen jongerenzender meer

Radio 538 mag vanaf nu weer reclames over alcoholhoudende produkten uitzenden. Volgens de aangescherpte regels van STIVA is een jongerenstation een zender waarvan meer dan 25% van het publiek jonger is dan 18 jaar. In de laatste meting is nog maar 16% van de Radio 538 luisteraars jonger dan 18 jaar. Overigens blijft Radio 538 de zender met de meeste luisteraars van 13 tot 19 jarigen.

Door de nieuwe programmering die Radio 538 heeft doorgevoerd met de komst van Edwin Evers, Dennis Ruyer, Jeroen van Inkel en Cobus Bosscha is Radio 538 duidelijk een nieuwe weg ingeslagen. De programmering is volwassener en dat tonen die nieuwste luistercijfers ook aan. Over de gehele periode juli 1999 tot en met juni 2000, die STIVA als ijkpunt neemt, komt het percentage luisteraars onder de 18 jaar uit op 20%. Dit houdt in dat vanaf heden weer reclame voor alcohol houdende dranken op Radio 538 mag worden uitgezonden.

Uitzonderingen hierop zijn, volgens artikel 16 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank, de specifieke jongerenprogramma's; dat wil zeggen programma's waarbij meer dan 25% van de luisteraars minderjarig is. Het gaat hierbij voornamelijk om programma's in de avonduren. Tijdens deze programma's zullen dan ook de alcoholreclames niet uitgezonden worden.

Commercieel directeur Nico Kreuning van Radio 538: "Wij zijn blij dat de formatwijziging heeft geleid tot een verandering in de luistercijfers. Zeker gezien het feit dat reclame voor alcoholhoudende dranken een aanzienlijk deel van onze omzet vertegenwoordigt en wij deze omzet in de maanden juni en juli voelbaar moesten missen. Wij denken dat wij met inachtneming van de beperkingen ten aanzien van de bovengenoemde jongerenprogramma's, weer veel voor de deze branche kunnen betekenen." Radio 538 blijft voorlichtingscampagnes steunen van de overheid of van STIVA om overmatig alcoholgebruik en andere vormen van alcoholgebruik te voorkomen.