Aanklacht tegen Vinden.nl

Er komen steeds meer, nieuwe zoekmachines bij in Nederland. Vinden.nl is er een van. Zoals ieder startend bedrijf heeft het naamsbekendheid nodig, soms gaat dit wat makkelijk, soms wat moeilijker. Na kritiek op de website, omdat het teveel op altavista.nl zou lijken, liggen nu de radiospots onder vuur.

Ilse, een concurrent van Vinden.nl, heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie.

In de spotjes zegt een platte vrouwenstem: 'Hé hallo met Ilse'. Daarna volgt na een korte pauze een diepe mannenstem: 'Weet je wat, ik ga wel naar Vinden.nl'.

Harrie Linders, directeur marketing en sales van Ilse, omschrijft het als een 'platte en irritante commercial'.

Ook andere concurrenten worden door Vinden.nl op de hak genomen. Met een blaffende hond wordt spottend verwezen naar de TV-reclame van Lycos en met het woord 'Hastalavista' naar AltaVista. Volgens Linders steunt Lycos de klacht van Ilse.

Vergelijkende reclame is in Nederland toegestaan, mits die niet onnodig denigrerend is. Volgens Linders gaat Vinden.nl over de schreef. "De concurrent wordt onnodig gekrenkt", zegt Linders.

Dat Ilse ook een veelvoorkomende meisjesnaam is doet er volgens Linders in deze zaak niet toe. "Ilse is hier, in de context van een zoekmachine op internet, een gedeponeerde merknaam. Vinden.nl weet heel goed dat het gaat om een concurrent."

De klacht is vorige week ingediend bij de Reclame Code Commissie en zal op 25 mei worden behandeld. Tot die tijd worden de spotjes waarin Ilse wordt genoemd niet uitgezonden.