[F1] Op naar de eerste race!

Redactie

En toen zat het voorseizoen erop. Ook de tweede testsessie van vier dagen is nu een paar dagen voorbij. Ditmaal kwamen dan echt alle teams in actie met de auto en livery voor het komende seizoen. Toro Rosso presenteerde de nieuwe livery en die was slechts minimaal gewijzigd. Tevens kwam Sauber met de nieuwe auto en de nieuwe livery en bij de Zwitserse renstal moet je ook goed kijken om verschil te zien.

Dan de tweede testweek. Wederom een zeer productieve week voor Mercedes dat op de laatste dag wel een probleem kende met de versnellingsbak. Niet dat het een erg groot probleem was, want toen Nico Rosberg de middagsessie voor zijn rekening nam reed hij nog steeds zeventig ronden. Een ander team dat het enorm goed deed was Toro Rosso: met 602 ronden deze week heeft het team laten zien dat het met de betrouwbaarheid wel goed zit. Ook de snelheid is dik in orde. Uiteindelijk reed Carlos Sainz op de vrijdag een 1:23,134 en dat was goed voor de derde tijd. 

Ook Ferrari kende een zeer positieve testweek maar had vooral de aandacht op zich gevestigd toen het team de baan opkwam met de zogenaamde 'halo': een systeem dat achter en boven het hoofd van de coureur aan weerszijden van de roll-bar wordt bevestigd en dan samenkomt voor de cockpit waar het op de auto wordt gemonteerd. Erg mooi is het niet en je kan je afvragen of het Jules Bianchi of Felippe Massa had geholpen. 

Dan de eerste race van het seizoen. Over een goede twee weken weten we dan echt een beetje hoe de stand is wat betreft teams en coureurs. Zeker is dat Mercedes weer oppermachtig is en dat Ferrari een goede tweede is. Dat de Mercedes zo goed als onverwoestbaar is, dat is duidelijk. Ferrari moet dan ook toeslaan als er bij Mercedes een uitzonderlijk geval is van pech of een coureursfout en afgelopen seizoen is duidelijk geworden dat het kan.

Vervolgens komen er drie en misschien wel vier teams die dicht op elkaar zitten. Duidelijk is dat het gaat om Force India, Red Bull Racing en Williams. Toro Rosso staat er echter niet ver achter en van de drie maakt Williams momenteel toch de minste indruk. Men schijnt voor Australië echter al een update mee te nemen. Franz Tost heeft afgelopen week gezegd dat Toro Rosso komend seizoen mee kan doen voor podiumplekken en dat is absoluut mogelijk. 

En dan blijven er voor de rest van de teams de restjes over. Ook hier lijkt de pikorde al een beetje duidelijk te zijn. Zoals het nu lijkt is Renault realistisch geweest toen het zei dat dit een overgangsseizoen is. Meedoen voor wat punten en snel bezig met volgend jaar. Ze hebben met Jolyon Palmer en Kevin Magnussen prima coureurs, dus die punten komen er wel. Achter Renault krijgen we dan McLaren dat een stap heeft gemaakt maar nog niet goeg genoeg is om constant punten te pakken. 

Tot slot komen we echt achteraan bij het veld aan. Vooraf had ik verwacht dat het Haas, Manor en dan Sauber zou worden. De nieuwe auto van Sauber is echter niet slecht dus die gaan voor Manor en Haas eindigen. En het team dat laatste word is allerminst duidelijk. Zowel Manor als Haas hebben problemen gehad en de tijden zitten niet ver bij elkaar vandaan. Persoonlijk denk ik dat Haas deze 'wedstrijd' gaat winnen puur omdat ze de betere coureurs met ervaring in de F1 hebben. Manor gaat wederom een zwaar jaar tegemoet.