Reclame (boven de) weg

Jan (Bakoenin)

Nu las ik toch godverdomme vorige week dat de een of andere trut van de Rijksuniversiteit Groningen het wel ziet zitten als de borden boven de verkeerswegen niet alleen meer worden gebruikt voor verkeersinformatie, maar ook voor reclame! Zijn haar hersens soms te veel door elkaar geschud door al die aardbevingen daar? Het wordt dus inderdaad de hoogste tijd om te stoppen met het boren naar gas in Groningen, want ze worden er in die provincie gek van.

De muts zei er nog bij dat aanstootgevende boodschappen niet kunnen. Geweld, racisme of seks leidt te veel af. Leidt te veel af? Is dat dan de reden dat het niet kan? Dat het te veel afleidt, dat klopt. Nog niet zo lang geleden ontstonden er bijna files op de A4 vanwege een billboard met Bobbi Eden die webcamseks aanprees. Straks zie je boven je hoofd ineens mensen met tuinkabouters smijten op de informatieborden. Hou dan je ogen maar eens op de weg. Maar dat moet niet de reden zijn dat geweld, racisme en seks niet als reclame op die borden mag.

Het bedrijfsleven heeft het ook echt nodig, zo'n reclameboodschap op de informatieborden. Ze krijgen veel te weinig gelegenheid om hun producten aan te prijzen. Tot nu toe kan het alleen maar via televisie, via alle radiozenders, via abri's, via billboards van enorme afmetingen, via vliegtuigen met spandoeken, via bussen, via trams, via internet en dan op zo'n beetje alles. Zelfs met Adblock Plus kun je niet alle reclame weren. Het wordt dus wel hoogtijd dat er ook reclame via de informatieborden komt.

Ik heb een ander plan, want ik word schijtziek van al die reclames overal. Ik zou tegen de reclamemakers en het bedrijfsleven willen zeggen: 'Tieft een teringeind op met je kutreclames'. Is dit grof? Ja, dit is grof, maar al die reclame overal lokt bij mij dit soort reacties uit.

In de jaren 70 was ik politiek vrij actief en ik kan me herinneren dat de toenmalige schoonheidscommissie in Rijswijk absoluut geen reclamezuilen in de stad wilde. Logisch, want ze vervuilen het straatbeeld. Destijds moest je voor een duiventil op je dak al een aanvraag doen bij die commissie. Ik vond het al gek dat zo'n commissie foeilelijke kunstwerken wel goedkeurde, maar een kleine verbouwing aan het huis niet. Reclamezuilen en reclame in abri's waren echter niet toegestaan. Moet je nou eens om je heen kijken. Er zijn veel dingen tegenwoordig beter dan vroeger, maar dat niet.

Je kunt de tv niet aanzetten of er is reclame. Nu is dat logisch op de commerciële zenders, maar waarom krijgen we reclameblokken van tien minuten op de publieke zenders? Vanwege de inkomsten? Hoe doen de landen om ons heen dat dan? De ARD, ZDF, BBC en de Belgische zenders hebben nauwelijks reclame. Die reclame is daar ondergebracht bij de commerciële zenders, zoals het hoort. Maar wij in Nederland moeten ieder halfuur op de publieke omroep zien dat nabestaanden het al zo moeilijk hebben.

En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, moeten we straks dus ook nog reclame op de informatieborden zien van Ilse Harms. Ze heeft er nota bene onderzoek naar laten doen. Dat was volgens haar belangrijk omdat er nergens in Europa reclameboodschappen op routepanelen worden getoond. Nee, logisch niet. In andere landen zijn ze niet zo malloot als in Nederland. Daar denken ze dat het verkeer alleen verkeersinformatie nodig heeft. Gek hè, Ilse?

Straks lees je op zo'n bord: 'Op de A12 tussen Veenendaal en Arnhem staat een file van 5 kilometer. U heeft dus ruimschoots de tijd om even langs te gaan bij AC restaurant Veenendaal aan de Laagerseweg 109. De Zeeuwse mosselen zijn er overheerlijk.'

En dit is dan waarschijnlijk nog maar het begin. Als we zo gaan beginnen zijn er wel meer mogelijkheden. De digitale borden op de stations bijvoorbeeld. Daar lees je dan dat de trein naar Venlo om 14:22 uur vertrekt en dat wordt dan om de tien seconden afgewisseld met de boodschap dat Valuas het beste Franse restaurant in Venlo is en dat het Limburgs museum je graag zal ontvangen. Bij de volgende vertrektijden komt een nieuwe reclame van een bedrijf in de aankomstplaats of de gemeente van de aankomst. Van de inkomsten die de NS voor deze reclames ontvangt kunnen ze eindelijk een hogesnelheidstrein bouwen die aan alle eisen voldoet.

Ook de tramhaltes bieden mogelijkheden. Op de display zie je dat tram 17 over tien minuten komt. Even later komt er een mededeling dat je dus net tijd genoeg hebt voor een kopje koffie bij de Starbucks om de hoek.

En zo worden we zo langzamerhand horendol van alle reclames overal. Ik heb eigenlijk een beter idee. Geen reclames boven de weg, maar al die reclames gewoon weg.