Dom, dommer, domst

Redactie

Met het aanpassen van techniek aan de gebruiker proberen ontwikkelaars menselijke fouten zoveel mogelijk te vermijden, het gezegde luid immers: "Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the universe is winning.".

Daarbij proberen ze zo veel mogelijk hun eigen kant op te trekken, en proberen ze zo veel mogelijk af te schermen. Maar al te vaak zorgt dit voor problemen, niet zozeer bij digibeten die een probleem al na 1 of 2 keer accepteren en negeren, maar bij mensen die best weten wat ze doen.  

Zo ook bij supporters. Iedereen kent wel iemand die wat verstand heeft van computers. Deze werd dan gebeld als er problemen waren. Menig supporter zal beamen dat ieder nieuw Operating System even wennen is, maar dat er altijd een oplossing voorhanden is die niet zo rigoureus hoeft te zijn als het opnieuw installeren van je machine en waarbij alles gekoppeld is aan een consumentenaccount. Het enige OS waarbij dat de meest geaccepteerde en algemene oplossing is, is Mac OS.

Kennelijk vonden ze bij Microsoft dat daar een einde aan moest komen. Met hun Windows 8 kregen ze redelijk wat commentaar. Ze hadden een standaard waarvan mensen al meer dan 20 jaar gebruikmaken, vervangen door iets dat meer lijkt op een interface voor tablets en telefoons. Natuurlijk zit er een optie bij om daar deels onderuit te komen, maar de boodschap leek duidelijk, de gebruiker moet er maar aan wennen, en alle verandering komt met kritiek die snel zal verstommen.

Nu vraag ik me af hoe ze bij Microsoft gedacht hebben dat Windows in een kantooromgeving gebruikt wordt. Tenminste, ik neem aan dat ze zelf ook Windows op kantoor gebruiken. Ik zie verder weinig mensen met een touchscreen op het werk, en de mensen die het hebben gebruiken het nauwelijks. Met data invoer en het processen van orders is dat ook niet zo verwonderlijk. Maar kennelijk dacht Microsoft dat mensen liever door pastelkleurige tiles en schermen heenbladeren dan een georganiseerd menu. Een Windows Store en allerlei links naar nieuws en social media heb je ook niet nodig op kantoor. Tablets en telefoons hebben hun intrede vooral gedaan bij managers die graag zo weinig mogelijk achter hun pc zitten en zich dat ook kunnen veroorloven, of bij orderpickers. De rest zal zijn machine op een wat meer traditionele manier willen gebruiken.

In een kantoor wil je graag dat mensen zonder al te veel moeite of gewenning achter een werkstation kunnen plaatsnemen om hun werkzaamheden te verrichten. Daarbij dient de desktop vanuit het bedrijf fatsoenlijk en geordend ingericht te zijn. Een Operating system dat standard zulke furieuze en verwarde gebruikers oplevert als Windows 8 doorgaans doet op de werkvloer mag toch best als twijfelachtig gezien worden. Met 8.1 kon je weer booten naar de Desktop als je dat instelde, maar nog steeds zit je met een halfslachtige app/software omgeving te werken waarbij je ook nog eens (en niet consequent) met gewone software en app versies te maken krijgt. Tenminste als je 8.1 al geinstalleerd krijgt, want de detectie van geinstalleerde updates laat nogal eens te wensen over.

De vraag kan worden gesteld of dit alles makkelijker is voor de gebruiker, en oojk of het makkelijker is voor de supporter en de beheerder. Voor wie wordt het dan wel makkelijker? Daarnaast weet Microsoft beheerders op een nieuwe manier te frustreren. Ze maken hun websites zo 'slim' dat deze de domme gebruikers de weg wijst, ongeacht de reden van hun bezoek. Zo is het vrijwel onmogelijk om naar een site te navigeren om de offline installer te downloaden van Internet Explorer 11 als je deze al op je machine geinstalleerd hebt. Dat je dit als beheerder wil downloaden voor een andere machine is te ver vooruit gedacht. Want kennelijk is er geen andere reden te bedenken om dit te downloaden dan voor je eigen machine. Zo kom je op de Microsoft site steeds vaker in click-loops terecht waarbij je het liefst gewoon de machine uit wil zetten. Als een helpdesk waarin je continu en uren lang in de rondte word doorverwezen. Maar dat ligt allemaal aan de domme gebruiker. Toch?

In Windows 7 en daarvoor kon je ook erg makkelijk in een safe mode terecht komen, en ook waren recovery partities goed te benaderen. In Windows  8 komt daar wat meer bij kijken, want kennelijk kon dat allemaal veel 'makkelijker'. Zelfs zo makkelijk dat je een recoverypartitie van Windows 8 niet kunt benaderen als je een 8.1 upgrade hebt gedaan. En daar zit je dan als thuisgebruiker, en als je al een supporter weet te vinden zal het ook voor deze supporter een kluif zijn om hierdoorheen te komen waarbij je erg veel gevloek zult horen.

Dat Microsoft heel erg een Apple clone wil zijn wordt pijnlijk duidelijk, maar ze vergeten daarbij dat Apple de kant van de consumentenproducten is opgegaan en juist een grote markt onder digibeten heeft en een gelimiteerde oplage aan software, en dat Microsoft vooralsnog de grootste is op iedere werkvloer, wat stiekem toch best wat Licenties zijn. Dan vraag je je af wie er nou als dom beschouwd kan worden. Gaan ze er niet te veel van uit dat de gebruiker dom is en zijzelf een innovatief, alwetend bedrijf? Of zagen ze erg veel dollartekens in hun ogen waarbij ze zichzelf als een concurrent van het zeer winstgevende Apple zouden kunnen gaan zien?

Ik weet het niet. Maar wat ik wel weet is dat er nog maar weinig voor nodig is voordat ik ga overwegen zo'n 500 gebruikers naar een alternatief OS te migreren. En ik denk ook dat dat de reden is dat Windows 9 niet meer al te lang op zich zal laten wachten, waarbij ik van harte hoop dat ze naar hun gebruikers geluisterd hebben in plaats van de financien van de concurrentie.

In de tussentijd kan de quote veranderd worden in: "Programming today is software engineers striving to build idiotic idiot-proof programs made for dumbed down idiots, ignoring the original purpose and users of those programs.