Opgeruimd staat netjes

Martin (Martin7sloten)

Pa 7sloten was een handige man. Zo repareerde hij fietsen. Midden in de woonkamer. Ook draaide hij zijn hand niet om voor het bouwen van een aanhangwagen. Dát deed mijn vader dan weer in de achtertuin. Toen deze klaar was, begon hij pas na te denken over hoe hij dat ding de weg op kreeg. Door de schuurdeuren paste hij niet. En door het huis al helemaal niet. Dus stond er een complete aanhangwagen. In onze achtertuin. Uiteindelijk heeft hij met behulp van wat buren het gevaarte over de schuur weten te tillen.

Ik help graag mensen en om bij te blijven, pik ik regelmatig een workshop mee. Zo had ik afgelopen week een avondje 'Slimmer Werken'. In een groep van een man (m/v) of twaalf hebben we tips, werkwijzen en ervaringen uitgewisseld. Bijvoorbeeld over hoe je controle krijgt over je inbox.

Een zo leeg mogelijke inbox werkt het beste. Mails die je al gelezen hebt en die je nog een keer voorbij ziet komen, kosten je immers alleen maar tijd. Bij het organiseren van je mail draait het om de eerste beslissing. Vraag je zelf af: wat moet ik ermee? Ga ik het nu meteen doen? Doe ik het later? Laat ik het doen? Of delete ik het? Vooral die laatste optie vergeet ik vaak. Ik heb namelijk de neiging om alles te bewaren. Notities, mails, foto's, berichtjes. Ik heb van elk wel duizenden op mijn computer staan.

Ook leren we hoe je slim om kunt gaan met je tijd, rekening houdend met je energieniveau. Door klussen in te delen in tijdblokken, houd je beter overzicht. Neem bijvoorbeeld tijdblokken van vijfentwintig minuten en vervolgens vijf minuten pauze. Achteraf kun je dan goed zien of je inschatting juist was en waar je tegenaan bent gelopen.

Natuurlijk wil ik zulke dingen meteen in de praktijk brengen. Zoals afgelopen zondag. Met de timer op vijfentwintig minuten beginnen mijn vriendin en ik met het opruimen van de kelder. In twee sessies halen we de kelder leeg en staat de gehele inhoud in de woonkamer, onze 'inbox'. Tussendoor nemen we steeds een kleine pauze. Het gaat voorspoedig.

In de derde sessie maakt mijn vriendin de kelder schoon, terwijl ik twee stellingkasten in elkaar zet. Zoals ik dat geleerd heb van mijn vader, doe ik dat meteen maar op de plek waar ik de kasten wil hebben staan. Mijn inschatting dat ik de kasten met twee sessies wel klaar heb, pas ik ondertussen aan naar vier. Tachtig schroefjes blijken toch iets teveel van het goede.

Bij het opruimen van de spullen maken we telkens een beslissing: bewaren of afvoeren. Bij bewaren kiezen we meteen voor de schuur, de zolder of weer terug in de kelder. Bij afvoeren maken we onderscheid tussen de container (meteen doen) de vuilstort (later doen) of de kringloopwinkel (laten doen).

In no-time hebben we de hele kelderinhoud gecategoriseerd en opgeruimd, dan wel afgevoerd. De kelder is opnieuw ingedeeld en netjes opgeruimd. Dat voelt goed!

Morgen weer een nieuwe klus. Ik denk dat ik maar eens aan de slag ga met mijn mailbox.

Wat wil jij graag opruimen?