[Tour] Op het nippertje

Jan (Bakoenin)

Ze gingen al vanaf de start
Er samen heel erg snel vandoor
Maar aan het einde van de rit
Was Kristoff ze een meter voor

Ik vraag me af wanneer de NOS nu eens inziet dat Mart Smeets moet stoppen. Gisteravond liet hij weer eens zien dat Eva Jinek gelijk had en dat hij niet zonder autocue kan. Tijdens het commentaar bij de samenvatting van de rit van gisteren in de Avondetappe plaatste hij Gauthier in de kopgroep en noemde hij Mollema tijdens diens afdaling Kruijswijk.

Verder vroeg ik me af of de wind een rol zou spelen vandaag. Er was zelfs een storm verwacht op 65 kilometer van de finish. Dat zou ook de enige kans zijn op een interessante rit, want een vlakke rit met twee koplopers en een paar ploegen van de sprinters erachter kan erg saai zijn. Zelfs Dijkstra was dat met me eens.

Er waren inderdaad maar twee koplopers. Elmiger reed samen met iemand van Delta Force en LAPD SWAT tegen beter weten in vooruit. Volgens Dijkstra reden ze scherp, maar het peloton knabbelde steeds meer van de voorsprong af. Kruimeltje na kruimeltje, als in het sprookje van Klein Duimpje. Alleen was het dit keer de reus die het spoor van Klein Duimpje volgde en steeds dichterbij kwam.

Het oorlogsgebied van Noord-Frankrijk lag al een tijdje achter het peloton, maar in de verte zagen ze een nieuw front naderen. Het peloton ging op de kant en Richie Porte liet zien dat hij geen bergen nodig heeft om op achterstand te raken. Hij had geluk dat er een extra motortje was, want zijn eigen motortje was te klein om terug te komen. Het peloton had nu flink de wind in de zeilen. De kruimeltjes die van de voorsprong afgingen werden hele broden.

Waarom reed AG2R nu weer zo hard op kop? De ploeg Nibali had gewoon weer een extra rustdag met eerst de ploegen van de sprinters op kop en nu weer AG2R en ineens ook BMC. Het werd snel duidelijk. Ze wilden met die harde wind het peloton op de kant zetten en proberen of er klassementsrenners op achterstand konden worden gereden.
Maar het was de verkeerde actie op de verkeerde plaats. De rust keerde dus weer terug in het peloton, maar nu kwam er weer een tussensprint, dus liep de voorsprong toch nog verder terug. Coquard mocht ook weer eens een wanhoopspoging doen om Sagan nog uit de groene trui te rijden.

De regen kwam in St. Rémy. Leuk dat de helikopter het kasteel van Tarascon liet zien. Ik ben er in 2008 in geweest. Een mooi kasteel in een leuke stad. Ik ben er binnen geweest. Bij Tarascon in de buurt begon Giant Shimano langzaam het gat met de kopgroep te dichten. De kruimeltjes hadden plaatsgemaakt voor waterdruppels.

Wat ging Kwiatkowski ineens doen op iets meer dan twintig kilometer van de streep? Was hij gek geworden? Zocht hij soms wanhopig naar een caravan waar hij kon poepen? Was hij jaloers op zijn landgenoot Majka die gisteren won? Had hij tijdens de ritten door de Alpen een zonnesteek opgelopen? Wachtte er een geil vrouwtje op hem? Dan kon ze nog wat langer wachten, want zijn poging was snel afgelopen.

Op tien kilometer ging het peloton alsnog op een lint. Op een lint voor de sprint, maar ook door de wind. Kwiatkowski was niet de enige van die ploeg die wanhoopspogingen ondernam. Martin en Bakelants deden het ook. De treintje waren volledig in de poep gereden.
Bauer en Elmiger leken het te halen. Dat kwam door de rotondes. Boogerd had het op Eurosport al voorspeld. De renners op kop van het peloton konden met die regen niet sneller over de rotondes dan de koplopers. En er waren ongeveer tienduizend rotondes in die laatst tien kilometer. Je zag de mannen van Lotto bekken trekken die nog gekker waren dan die van Voeckler, maar ze kwamen bijna geen meter dichterbij. Uiteindelijk lukte het dan toch nog. De arme Jack Bauer werd op een paar meter van de finish gepasseerd en barstte in huilen uit.

Pechvogel van de dag: Jack Bauer. Op honderd meter van de eindstreep voorbij gereden na een vlucht die de hele etappe had geduurd.

Leukste tweet van de dag: Katja Hakze - Dan heet je Pino en dan rij je ook nog in een blauw pakje.

De rit van morgen.

Morgen een rustdag in Carcassonne, het grootste vestingstadje ter wereld. Ik ben er geweest toen ik samen met mijn vrouw en twee andere dames in de buurt kampeerde in 2011. Maar ik heb ook al over dit leuke stadje en de strijd van de Tartaren geschreven. Bovendien komt er op de rustdag geen Tourcolumn dit jaar.

Die rustdag zal de renners goed uitkomen, want na de rustdag wachten er drie zware bergritten. Het hoogtepunt ligt dus ook in de Tour in de laatste week. Wie als favoriet voor de eindzege kans heeft gezien om de twee eerste weken goed door te komen en ook nog iets te verbeteren, die moet nu zijn kans grijpen.
Er is deze eerste bergrit een voorafje van twee colletjes van de vierde categorie, maar daarna begint het. De Col de Portet-d'Aspet van tweede categorie en de Col des Ares van derde categorie moeten worden beklommen en als men dan denkt dat het klaar is, komt nog de Port de Balès van buitencategorie. Daarna komt nog wel een afdaling, maar daarin zal weinig kunnen worden goedgemaakt op favorieten die vooruit zijn. Bovendien is dit de langste rit van deze Tour de France.

De streek waar de renners overmorgen zwoegen is de Haute-Garonne. Je hoeft daar niet per se over die hoge bergen heen als je lekker wilt fietsen. Je kunt er als fietstoerist ook heel goed uit de voeten. In die streek kun je zelfs bijna vlak fietsen. De route langs het Canal du Midi wordt steeds populairder bij fietstoeristen. Als je hem helemaal wilt doen, dan begin je in Sète, een stadje aan de Middellandse Zee en je eindigt in Bordeaux. Ik heb hem met de dames een stukje gevolgd. Wij kampeerden, maar je kunt prima overnachten in chambres d'hotes. Dan overnacht je bij mensen thuis.
Het Canal du Midi is het oudste kanaal van Europa. Het is een bedenksel van Pierre-Paul Riquet. In 1666 is men met de aanleg begonnen en er hebben 12000 arbeiders ongeveer veertien jaar aan gewerkt. Het is een verbinding tussen de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan, maar zeker niet voor zeeschepen. Ik heb er alleen wat aken en plezierboten op zien varen. Op de plezierboten was wel vaak iets moois te zien.
Ver weg van dat moois op die boten moeten de renners echter in het zweet hunner aanschijns hun brood verdienen. Zweten en zwoegen in de bergen. Geef mij maar een biertje op een terrasje aan het Canal du Midi.