De NS discrimineert

Redactie

DJMO stuurde via de submit de volgende column in.

Toen ik een puber was, kocht ik een abonnement met een stamkaart en liet dat zien aan de controleur en het was goed. Was mijn abonnement verlopen dan moest ik een kaartje kopen. Nu koop je een abonnement, moet je dat omslachtig op je ov-chipkaart laden en activeren bij een NS kaartautomaat. Je zou toch denken dat je daarmee wel gewoon kunt reizen in de periodes dat je abonnement geldig is... Maar nee... de Nederlandse Spoorwegen eisen dat abonnementhouders telkens als ze gaan reizen hun kaart eerst nog eens inchecken voordat het betreffende abonnement (dat van tevoren betaald en geactiveerd is!!) geldig is.

Vorige week zaterdag was ik op bezoek bij mijn dochter. Op de heenweg heb ik netjes overal in- en uitgecheckt, maar op de terugweg had ik zó weinig overstaptijd dat ik vergat om uit te checken bij Arriva en in te checken bij de NS. Toen ik m’n trein gehaald had, heb ik er ook totaal niet meer bij stilgestaan dat mijn kaart ook had moeten overstappen. Tot het moment dat ik gecontroleerd werd. “U bent niet ingecheckt bij de NS, dus u krijgt een bon”, klonk het uit de mond van de conducteur. Ik, uit het lood geslagen, vroeg aan de conducteur: “Maar ik heb een weekendvrij abonnement; ik wil best op het volgende station alsnog inchecken.” Dit was absoluut onmogelijk volgens de conducteur, daar had ik maar aan moeten denken toen ik overstapte.

Inmiddels zijn we ruim een week en een dikke mailwisseling verder. Nog steeds houdt de NS halsstarrig vast aan het gegeven dat ik had moeten inchecken. Dit staat immers in hun productvoorwaarden. Ja, beste NS, maar in de algemene voorwaarden staan deze voorwaarden niet vermeld. Kortom, als iemand met een ov-jaarkaart vergeet in te checken, wordt deze persoon vriendelijk een goede reis gewenst, terwijl ik, als ik te goeder trouw aan het reizen ben, op de bon geslingerd word voor het vergeten in te checken van mijn -betaalde en bij een NS kaartautomaat geactiveerde- abonnement.

Op basis van die argumenten constateer ik dus dat de NS discrimineert. Discriminatie op basis van het door de reiziger gekochte product. Iemand met een product van over de vierduizend euro kan vrijelijk reizen en hoeft niet per se in te checken, maar iemand met een lullig abonnementje van vier tientjes per maand wordt gewoon te schande gezet in de trein.