RPG Zomer: Mega Man Battle Network

Denzo

In 2001 in kwam Capcom met een RPG-spinoff van de bekende Mega Man-serie, genaamd Mega Man Battle Network. Hoewel de franchise vooral bekendheid genoot als platformer, bleek ook deze RPG een groot success. Ook ik heb als tiener ontzettend van deze game genoten, en dus voor mij een reden om weer een bezoekje te brengen aan ACDC Town.

header

In het kader van het 15-jarig bestaan van Mega Man, en de wens van de uitgever om door te breken in de RPG-markt, werd Mega Man Battle Network in het leven geroepen, met een compleet nieuw verhaal. De game speelt zich af in de 22e eeuw waar zelfs ovens en magnetrons toegang hebben tot het internet. Bovendien is het mogelijk om het web te browsen met je 'NetNavi', een digitale persoonlijkheid die het web voor je browset, je mail checkt, je agenda bijhoudt en nog veel meer.

Natuurlijk zijn er ook bad guys, genaamd de WWW, die keer op keer met plannen en listen komen om hier misbruik van te maken en geld te verdienen. Het hoofdpersonage, Lan Hikari, is hier echter niet van gediend en gaat ze dan ook dwars zitten met zijn NetNavi Mega Man. Lan stuurt waar er problemen zijn Mega Man het internet op door in te jacken, waarna het aan Mega Man is om de virussen en NetNavi's uit te roeien.

De WWW

Battle Chips
Wat ook in 2013 Mega Man Battle Network zo tof maakt om te spelen is het vechtsysteem. Ik ben het nog in geen enkel ander spel tegengekomen (stuur mij een berichtje als je er wel een weet!), en het speelt onwijs lekker weg. Waar de meeste JRPG's een turn-based systeem hebben, waar ik zelf niet ontzettend veel kaas van heb gegeten, heeft Mega Man Battle Network een simpel maar diepgaand real-time vechtsysteem.

NetBattle

Het werkt als volgt: het veld bestaat uit twee zijdes van elk negen vakjes, en je kunt alleen op je eigen zijde bewegen. Vervolgens kun je aan het begin van het gevecht en bij elke 'beurt', waarbij het spel gepauzeerd wordt (ja, het is toch een beetje turn-based) zogeheten Battle Chips kiezen. Dit zijn aanvallen die je kunt inladen bij Mega Man en vervolgens kunt gebruiken in het real-time gevecht. De Battle Chips kun je ook weer op allerlei manieren combineren, op basis van lettercode of op type. Ook kun je met bepaalde combinaties een bonus krijgen.

De Battle Chips waar je uit kunt kiezen worden weer bepaald door de Chips die je in je Folder hebt zitten, een soort deck. Ook hier is het van belang dat je deze goed samenstelt om succesvol te zijn. Daarmee zijn de Battle Chips op zichzelf weer een soort trading card minigame, want je kunt ze met de linkkabel ruilen, en zijn er ook diverse mogelijkheden in het spel zelf om Battle Chips te ruilen.

Chips

Snel nadenken
Echter, jij bent niet de enige die over Battle Chips beschikt. Ook jouw vijanden, virussen en andere NetNavi's beschikken over deze chips. En dat is wat mij betreft waar de kracht van Mega Man Battle Network echt ligt. Jouw eigen skills en het snel uitvogelen van de werking van Battle Chips die op je worden afgevuurd zijn namelijk doorslaggevend. Hoewel je Mega Man wel kunt levelen en upgraden, is dat allemaal niet zo belangrijk. In plaats van dat je moet lopen grinden om een boss battle te winnen, is het dus een kwestie van je Folder aanpassen en de tactieken van de tegenstander leren kennen en het gewoon blijven proberen. Wat mij betreft is dat honderd keer waardevoller en leuker dan vijfhonderd dezelfde monsters afslachten om genoeg levels bij elkaar te grinden om weer verder in het verhaal te komen.

Kleine frustraties
Hoewel het vechtsysteem wat mij betreft bijna perfect is, heeft men bij andere onderdelen steken laten vallen. Of dit door tijdsgebrek was of iets anders weet ik niet, maar vervelend blijft het wel. Zo is er van geen enkele omgeving, zowel op het Net als in de steden, een in-game map te vinden. Zeker op enkele Internet-locaties heb ik letterlijk uren verspild aan ronddolen om verder te komen. En hoewel ik zeker niet vies ben van een beetje exploren of puzzels oplossen, is het erg frustrerend als je niet kunt zien waar je al bent geweest en waar nog niet. Bovendien functioneren alle Internet-locaties als het hoge gras in Pokémon; je komt constant virussen tegen waardoor je onbedoeld loopt te grinden. Ik heb op dat soort punten dan ook regelmatig de Gameboy door frustratie uitgezet. Natuurlijk zijn er talloze walkthroughs en maps op internet te vinden, maar dat zuigt het plezier voor mij ook weer weg.

Heerlijke muziek
Daarentegen heeft Mega Man Battle Network wel een heerlijke soundtrack, ondanks de beperkte mogelijkheden van de geluidschip van de Gameboy Advance, waardoor het ronddolen op het Net wat minder vervelend wordt. Iedereen die van chillwave houdt, raad ik aan om deze soundtrack eens te checken. 

Conclusie
Ook nu, zo'n tien jaar later, heb ik nog net zo veel plezier beleefd aan Mega Man Battle Network als toen. Hoewel ik toen de game een stuk moeilijker vond, sprak het verhaal mij als verse tiener wel meer aan. Inmiddels spreekt dat kiddy verhaal me wat minder aan, maar de gevechten en het strategie-aspect ervan is me alleen maar meer aan gaan spreken. Hoewel de serie (op een enkele verdwaalde DS-versie na) is gestorven op GBA, zou ik graag zien dat Capcom een nieuwe telg uitbrengt op 3DS en Vita. Gelukkig heb ik nog heel wat deeltjes om te spelen op GBA!