[Tour] Wind tegen

Jan (Bakoenin)

Veelers viel, maar keek daarna
Toch nog heel tevreden
Want zijn maatje Kittel won
En dat was al zijn tweede

Ik kreeg vandaag bijna medelijden met de mensen die de etappe van vandaag moesten verslaan voor de televisie. Waarover moet je het in godsnaam hebben tijdens de uren, dat er niets gebeurt? De Belgen en de mannen van de NOS beschrijven soms een kasteeltje onderweg. Bij Eurosport doen ze dat niet. Ik heb vandaag een beetje zitten schakelen tussen de drie zenders en kom tot de conclusie dat de Belgen het beste commentaar geven, maar bij Eurosport krijg je de beste inside information. Vooral van mister Prodent: Michael Boogerd.
Dijkstra had het weer eens over schaatsen. Dit keer over een schaatser die uit Bretagne komt. Wat interesseert mij dat nou. De NOS heeft echt wel betere tijden gekend als het om commentaar bij de Tour de France gaat. Het duo B&B wint duidelijk van D&D.

Sky miste vandaag Kiryjenka niet. Er was een kopgroep weg met Westra en al bij het begin van de uitzending zag ik mannen van Cavendish, Greipel en Kittel op kop van het peloton. Dat was 140 kilometer voor de finish.
Er was wel een raar verhaal over Kiryjenka. Hij eindigde zondag buiten de tijd en is dus uit de strijd. Volgens Berkhout en Boogerd kwam dat omdat de andere ploegleiders weigerden om hem onderweg voeding te geven toen hij alleen reed. Dat is natuurlijk lullig. De twee auto's van Sky reden bij Froome en Porte omdat die mijlen uit elkaar reden. Ze konden dus Kiryjenka niet bevoorraden. Maar ik denk dan toch dat Kiryjenka wel zal hebben verteld dat hij geen voeding kreeg tijdens de rit. Dan had zijn eigen ploegleiding toch wel wat kunnen verzinnen? Er staan wel vaker soigneurs van de ploegen onderweg met etenszakjes. Ik vind het in ieder geval een raar verhaal.

Iedereen was vandaag bang voor de wind in de laatste twintig kilometer van de etappe. Tot die tijd moesten we het met interviews, leuke plaatjes van kastelen, een tussensprint en een bergje doen. Weer ging vandaag trouwens een Nederlander als eerste over de streep en weer was dat niet de eindstreep. Westra won op het klimmetje van vierde categorie. Eigenlijk een beetje dom van Westra om mee te gaan in de kopgroep. Morgen is een tijdrit. Zijn specialiteit. Hij is nota bene al twee jaar achter elkaar Nederlands kampioen in die discipline geworden. Dan wil je toch wat laten zien in een tijdrit in de Tour de France. Waarom ga je dan de dag voor die tijdrit urenlang tegen de harde wind in beuken?

Bij de tussensprint van het peloton zag ik weer eens de groene smurfen van Sagan aan het front. Maar Greipel won de tussensprint van het peloton. Hij is de koning van de tussensprint.
Daarna was er weer lange tijd niets. Toch waren er nog wel beelden te zien die ervoor zorgden dat je niet wegdommelde. Gert Steegmans vertelde in een interview bijvoorbeeld dat hij liever drie weken rustdagen had en twee koersdagen dan andersom.


Bij 65 kilometer begon de stress. Klassementsrenners voorin. Wind? Dat was vreemd, want daar was de wind nog tegen. Zouden de ploegen nu al hun klassementsrenners voorin willen hebben? BMC reed met veel mensen voorin, terwijl Evans op de zestiende plaats in het klassement staat. Misschien is het uit gewoonte dat ze het doen. Ondertussen werd er uit de kopgroep gedemarreerd. Oroz wilde het rode rugnummer morgen, maar dat staat echt niet bij een oranje truitje dus reden de anderen het gat weer dicht.
Uiteindelijk kwamen de renners bij de kust en de wind blies keihard schuin van achteren. Gelukkig zag ik de mannen van Belkin voorin rijden. Als ze nu het peloton op de kant zouden kunnen zetten, zouden er misschien wel weer klassementsrenners sneuvelen. Maar ook in dit gebied, waar veel mensen zijn gesneuveld, bleven zij allemaal overeind. Er gebeurde niets. Geen oorlog.

Op vijf kilometer van de streep kreeg de kopgroep de tsunami van het peloton over zich heen. En alleen in de laatste kilometer gebeurde nog iets spectaculairs. Veelers trok de sprint aan voor Kittel, maar werd door Cavendish per ongeluk naar de grond gewerkt. Het maakte niet meer uit. Greipel greepelde naast de zege en Kittel won zijn tweede rit.

Renner van de dag: Ik vind Flecha de renner van de dag. Op een goede tien kilometer van de streep viel hij en in de laatste kilometers reed hij voorin het peloton om Danny van Poppel goed af te zetten voor de sprint. Klasse!

Het leukste plaatje van de dag: Veel legerattributen, maar het leukste vond ik wel de Bretonse vlaggen. Ik zag veel vlaggen onderweg die ik niet kende. Het waren geen Franse of Belgische vlaggen. Vlaggen die je daar zou verwachten. Het bleken Bretonse vlaggen. De Bretonse vlag lijkt op de Amerikaanse, maar dan zwart-wit en met hermelijnstaarten in plaats van sterren.

Morgen is er een individuele tijdrit.

Normaal wordt die gewonnen door Tony Martin, maar is hij voldoende hersteld van zijn valpartij? Hij, en alle andere renners, rijden dan door Basse-Normandie. Die streek bestaat nog maar vanaf 1956. De departementen Calvados, Manche en Orne werden toen samengevoegd. Zo zie je maar dat niet alleen in Nederland provincies bij elkaar worden gevoegd.
De streek is onder andere bekend door de Camembert en de appelboomgaarden met appels waarvan men de beroemde Calvados maakt. Een heerlijke cognac. Maar de streek is vooral bekend door D-Day. Hier werd in 1944 ook een soort race tegen de klok gehouden. De geallieerden landden toen op de Normandische kust. Er was haast geboden. De Duitsers waren eerder misleid en dachten dat de aanval bij het Nauw van Calais zou plaatsvinden. Men moest dus opschieten in Normandië, want de invasie moest slagen voordat de Duitsers doorhadden dat ze misleid waren en maatregelen konden nemen. We weten dat de opzet van de geallieerden is gelukt.
Er zijn nog talloze monumenten en gedenkstenen die aan de strijd die daar is gevoerd herinneren.
Het departement Orne dat onderdeel is van Basse-Normandie is een prachtig wandelgebied. Orne is niet zo bekend bij toeristen, maar dat gaat na deze column natuurlijk veranderen. Je zou het daar niet verwachten, maar het is een mooi, heuvelachtig landschap met diepe valleien, engten en wilde wateren. Er zijn veel pittoreske dorpjes, een kasteel en rustige, mooie bossen. Je hebt er ook het Parc Naturel Regional du Perche. Daar vind je de appelbomen waar de Calvados van wordt gemaakt. In juni vind je er kersen en in de herfst bramen. Je kunt er prima kanovaren.
Tony Martin zal echter geen tijd hebben om een beetje rond te kijken in die streek, want hij zal wel redelijk vroeg starten en heel lang moeten wachten of er niet iemand komt die zijn tijd verbetert.