Wat kiest Nederland? Het consoledebat

WesleyB (Wesley Akkerman)

Gisteravond heeft RTL 4 het premierdebat uitgezonden. Een nutteloze live-uitzending vol ingestudeerde stukken tekst en zogenaamd felle debatten, met de vier potentiële nieuwe ministers-presidenten. Dat bracht me aan het denken: zou RTL niet een programma kunnen maken over wie nou de beste consolefabrikant is? Met Nintendo, Sony, Microsoft en uiteraard Sega. Een tekstuele uitzending, compleet met veertigjarige social media-expert.

"Ja, goedenavond", zegt Jan Meyroos, uw debatleider. "Een debat tussen de vier consolefabrikanten, waar er maar één ongeschonden uit kan komen. Op basis van de spelcomputers die in het verleden verschenen, hebben wij de volgende keuze gemaakt. Van links naar rechts: Sega, een speler die eigenlijk niet meer meedoet, maar zich in het verleden bewezen heeft. Nintendo, die gelooft in innovatie en een samenleving waar mensen samenwerken. Microsoft, die services aanbiedt die ook gratis kunnen zijn. En Sony, die het liefst tegen ieders been aanschopt. Welkom."

"Het eerste onderwerp: Europa. U krijgt allen dertig seconden de tijd om aan te geven hoe u uw diensten kunt verbeteren in dit belangrijke continent. Mocht u elkaar in de rede willen vallen, gebruik dan het koddige fietsbelletje op uw plateau." Microsoft is als eerste aan het woord, als figuurlijk leider van deze generatie. "Wij hoeven onze diensten helemaal niet te verbeteren, want wij staan al aan de top met de service Xbox Live." Sony ramt op z'n bel. "Nou, daar hebben die mensen dan ook wel voor betaald zeg, wij bieden online gaming tenminste gratis aan. Ook buiten Europa, overigens."

"Dat is waar", geeft Microsoft toe, "maar ook u laat uw spelers betalen voor een betere variant van uw netwerk. Bij ons heb je enkel het betere netwerk." "U weet zelf ook dat dit gezwets in de ruimte is", roept Sony. "Betalen uw spelers niet, dan kunnen zij simpelweg niet online gamen. Wij hebben tenminste een collectief stelsel opgebouwd, waar iedereen van kan profiteren. Niet alleen de rijken. En dat is de toekomst." "Heren", valt Meyroos hen in de rede, "over de toekomst gaan wij het straks hebben." "Doet pijn he", snauwt Sony nog tussen Meyroos' woorden door. Sega houdt zich voorlopig afzijdig.

Nintendo niet. "Onze online dienst stoelt op een saamhorige gemeenschap. Bij ons hoef je niets extra's te betalen." "Ik vind het een beetje jammer dat u het daarbij wilt laten, Nintendo", zegt Sony. "U weet donders goed dat uw netwerk in het begin instabiel en omslachtig was en dat het bakken met geld kost. Uw visie werkt namelijk van geen kant. En innovatie? Dacht u nou werkelijk dat…" "Sony, u snijdt daar een mooi volgend punt aan: innovatie in de gameindustrie", zegt Meyroos. "Volgens een kleine studio in Nederland innoveren jullie niet meer. Hoe pakken jullie dat aan?"

"Zou ik dan mijn gedachte af mogen maken, meneer Meyroos? Dacht u, Nintendo, dat wij het niet zouden merken dat New Super Mario Bros. 2 het tegenovergestelde van innovatie is?" "Daar heeft Sony een goed punt, Nintendo", zegt Meyroos. "Wij kijken simpelweg naar wat nog niet eerder gedaan was binnen de Mario-serie. De nadruk op muntjes is in die zin origineel dat…" Ping! Sega drukt het belletje in. "Innovatie begint bij een nieuwe basis, daarom hebben wij die van ons onlangs aangepast." Het publiek klapt. "Voor elk probleem moet een oplossing komen." Het publiek jubelt.

Sony staat inmiddels te wijzen en te tieren, waardoor het publiek begint te grinniken. "Het echte probleem is dat het geld verkeerd besteed wordt." Opeens kijken Sega, Nintendo en Microsoft naar rechts. "In de top van bijvoorbeeld Rockstar wordt tot zeven miljoen te veel betaald aan bestuurders. Dat geld kan gemakkelijk besteed worden daar waar het nodig is: de verzekering van goede spellen. Het staat gelijk aan twintigduizend digitale kledingstukken die we anders nog los moeten kopen. Ik vind het onverstandig om die bestuurbobo's met zeven miljoen extra naar huis te laten gaan."

"Een oplossing komt pas als we erkennen dat we elkaar nodig hebben", zegt Sega. Wederom applaus vanuit het publiek, waarvan in eerste instantie maar zeventien procent van dacht dat Sega het goed zou doen vandaag. "Wij hebben immers jaren geleden besloten te stoppen met het bouwen van consoles. Wij waren eerder dan Sony in de vorige generatie en tot op de dag van vandaag, worden er nog steeds games voor de Dreamcast gemaakt. Dat doet Nintendo en zeker Microsoft ons ook niet na." Uiteindelijk is Sega de winnaar van de avond gebleken: 52% van het publiek vond Sega het beste.